Medialogiken

Såg dokumentären om Patrick Swayze i fredags. Rördes av hans äkthet, integritet, djup och professionalism.

Han hade en kombination av det mesta som jag, och andra många andra män saknar. Kombinationen av skönhet, coolhet, känslomässig närvaro, styrka etc. etc. etc. Han lyckades dessutom, tillsammans med sin fru, hålla samman en relation från de var arton år till hans död. I dokumentären framkommer dock en ”kort”? period av missbruk. En självklar del av ett äckligt medialt rubriksökande!

Just nu har vi en amerikansk president som slår sönder hela den traditionella medialogiken. Jag förstår honom alla dagar i veckan. Avsändarna i den traditionella median är så smaklös, obehaglig, klick-sökande att jag spyr.

Den så kallade journalistiska kåren har tappat bort sig själva i att; 1 försöka fostra mig politiskt, 2 rubriksätta med förenklade ”click-traps”.

Journalistkåren är just nu en enda stor propagandamaskin för alternativa medier. Alternativa medier, vars innehåll förenklar, bekräftar och polariserar ytterligare.

Kvar blir, enligt mitt sätt att se det, en extrem höger/vänster-falang, en gigantisk populas som inte konsumerar eftertanke och en liten, tyst nyanserad esoterisk elit som konsumerar djup.

Min slutsats är att vi mer än någonsin behöver ta personligt ansvar över vårt tänkande, vår integritet och framför allt det vi kommunicerar!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *