Skapa en digital IT organisation

IT-avdelningar har fått utstå mycket spott och spe de senaste åren. Demokratiseringen av IT har gjort att traditionella verksamhetspersoner har tagit sig rätten att göra gnällande på IT-avdelningen till sin favoritsysselsättning.

Men visst har många IT-avdelningar bromsat den affärsmässiga förmågan de senaste åren. Framför allt ser man det hos IT-personal som stannat allt för länge på samma arbetsplats som inte ser ”legacy-system” som just ”legacy system”. Det är deras bebisar och dom inser inte att dom blivit jobbiga, fula, komplexa och långsamma. Man klappar på dom, försvarar dom och underhåller dom som om dom vore guds gåva till mänskligheten.

Skarpsinnig IT-personal borde därför lystra till gubben Gilbert’s, osedvanligt kloka råd för anpassning till en digital IT-organisation.

Hastigheten
Du mäts på din förmåga att leverera snabbt! Jag vet att det går stick i stäv mot vad du lärde dig på systemvetarlinjen på 90-talet, men tänk om! Hela organisationen mäter dig på din förmåga att leverera snabbt. Inte perfekt.

Hur ofta uppdaterar du din ERP-lösning? Amazon uppdaterar sin e-commerce plattform tusentals gånger per dag!

Behoven
Eftersom IT-avdelningarna är så stolta över sina bebisar så ser dom önskemål om nya egenskaper som jobbiga. Det måste till ett gigantiskt business case, en förstudie och kanske ett styrelsebeslut för att man sedan skall börja bygga en ny, gigantisk sten-monolit som skall lösa behovet 24 månader senare.

Dom frågade inte efter ett berg, dom frågade efter en liten sten, som löser deras behov nu. Inte om ett år, en månad, utan nu! Vi måste hitta sätt att samla behov i små delar, snarare än i konsoliderade berg!

Projekten
Under hela min IT-karriär har det varit i stort sett allas dröm att bli projektledare. Många har haft ett, i det närmaste erotiskt förhållningssätt till rigida projektstyrningsmodeller, projektlednings-certifieringar etc.

Påpassliga medelmåttor hoppar på varje projekt dom kan hitta och lever sedan på att ”denna gången kommer det verkligen att gå bra”. En dröm som ofta grusas några dagar efter ”go live” när ingen vill använda skiten.

När man arbetar med marknadskommunikation måste man konvertera egenskaper till innebörd för kunden. På samma sätt måste IT göra. Användaren skiter i egenskaperna du är så stolt över, dom vill ha innebörden och affärsresultatet av det.

Du skall exempelvis inte leverera ett CRM-system, utan ett tekniskt sätt att fånga business moments i syfte att öka conversion-rate i försäljningen.

Integration
I massor av år har vi (jag är själv skyldig här) hoppats på att EN lösning som löser alla behov. Sedan har vi anpassat sönder den lösningen till att bli oflexibel, dyr och allmänt djävlig!

Varje dag vi går till jobbet borde vi istället fundera på integration, integration och integration. Vi måste gå från att vara inköpare av it-silos till att prenumerera på smarta integrerade tjänster.

Vill du bli hjälte, igen……?
En gång var du en superhjälte. Du var det när du skapade de system och den infrastruktur som var anpassad för en pre-digital värld. Det du skapade var tryggt, pålitligt och robust. Nu står vi alla inför ett vägval. Att försvara och förvalta det vi gjort eller skapa något nytt, som delvis är baserat på det vi gjort. Alternativt tänka om.

Mycket av informationen man behöver finns i de legacy-system du skapat, men vi behöver lägga till information från uppkopplade saker, platser och människor. Vi behöver ett effektivt integrationslager och ovanpå det, en intern ”app-store”. En app-store som gör det superenkelt att möta behovet av nya förmågor, snabbt, effektivt och billigt.

Du har chansen att gå från en bedagad IT-Fantomen till en vital affärsmässig Flash Gordon.

Gör det och lycka till!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *