Nästa disruptiva blodbad?

Det finns en berättigad stolthet bland disruptiva digitala startups som skakat traditionella affärsmodeller i grunden. Dom har ofta haft ett digitalt DNA sedan starten och ”mobile first” som mantra. I sin ammunition har dom haft effektiva e-commerce lösningar, användarvänliga appar, tidsenliga affärsmodeller och träffsäker digital marknadskommunikation.

Det som präglar det digitala landskapet är hastigheten, extremt korta livscykler och den exponentiella utvecklingstakten. Jag tror därför att vi kommer att se nästa disruptiva blodbad i en nära framtid och då är det många av de ”nya” bolagen som kommer att drabbas. Då är det redan dom som sitter med en begränsande legacy-struktur av system, lösningar och kompetens.

Varför?
Enligt Gartner kommer 30% av all web-interaktion 2020 ske utan att man använder en skärm. Via Alexa, Siri mfl. kommer vi använda vår röst för att få information, fatta beslut och köpa saker. Grunden till detta är den “machine learning-förmåga” som moln-leverantörer ger oss och som vi sakta vänjer oss vid, samt kommer att finna allt merd värdefull.

Bolag som tidigare levererat en fantastisk digital kundupplevelse blir kortslutna av en algoritm som agerar gate-keeper.

Dom som kommer drabbas värst är sannolikt online retail, som i ärlighetens namn mest fungerat med överlägsen logistik. (behov till leverans)

För några små ord av förändring betyder mer än vad vi tror. Mycket mer! Google har ändrat inriktning och gått från ”Mobile first” till ”AI first”.

Slutsats
I samma ögonblick som vi går från skärm till röst, så kommer det att påverka många branscher och affärsmodeller. Som allt annat så kommer det att smyga på oss, för att helt plötsligt explodera som en ”comodity”.

Vi tänker inte på det, men redan idag låter vi en maskin visa oss vägen i bilen. Vi löder den blint i de flesta lägen. Kommer reklamskyltarna vid vägen ersättas av att bilen tar en omväg i smyg förbi vår favoritaffär utan att vi vet om det? Jag vet inte, men jag TROR att detta är ytterligare ett skifte som kommer att slå hårt mot många, men också vara en möjlighet för andra. Alla som arbetar med kundupplevelse kommer att få tänka i nya banor.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *