Var försiktig med algoritmerna

Just nu sjunger alla algoritmernas lov. Algoritmerna kommer att styra vår marknadskommunikation, rekrytering, försäljning, kundservice, ja hela jäkla företagets affärsmodell. Precis som Uber, Netflix och Amazon.

Hur kreativa vi än är i skapandet av våra algoritmer så ska vi komma ihåg att dom bara är som ett binärt recept eller ett workflow.

För många år sedan när jag arbetade med Campaign automation, så gjorde jag jämförelsen att det var som att ge en Kalasjnikov till en fyraåring. Med en knapptryckning kunde man automatgenerera en kampanj till en målgrupp på 100.000.

Faran låg i dålig data. Dålig data har 99 procent av alla företag jag träffar. På denna data skall vi nu använda algoritmer i urvalet av jobb-ansökningar, försäljningsmöjligheter, rekommendationer och kanske bygga hela företaget.

När algoritm euforin börjar på allvar, så kommer det att bli transparent vilka som kan hantera, utveckla och förstå värdet av data.

Be careful out there!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *