Jag har inte längre några kunder!

Jag har insett att jag inte längre har några kunder. Det är smärtsamt, men bara att konstatera. Det är nämligen så att ”kunden har alltid rätt” och då har jag inga kunder, utom möjligen 1 just nu.

Jag skall förklara varför. Av de förfrågningar vi får just nu så handlar det ofta om digital transformation, men man menar i själva verket strategiska kartläggningar avseende befintliga ”förmågor” i relation till en diffus affärsstrategi och vision som ofta saknar anpassning till en digital kontext.

Konsultyrket kan ibland upplevas snarlikt ett aningen äldre yrke, där man ofta är extremt ”kundorienterad” (jag heter det du vill att jag heter….), men jag vägrar!

malmsk

Visst kan man få en indikation om vilken “readiness” företaget har, men att ägna för mycket tid åt att kartlägga saker utan att ha en aning om vart man vill ta vägen på riktigt är bortkastat. Vi måste fatta beslut baserat på vart företaget är på väg, inte på meningslös “As is”.

Rätt sätt
Min just nu ”enda kund” gör helt rätt. Dom formulerar en framtidsbild och sin vision i en digital framtid. Därefter avser dom att formulera en strategi som säger hur dom skall uppnå visionen. Först därefter kan man fundera på vilka ”förmågor” som behövs för att realisera strategin i syfte att nå visionen.

I framtiden ser deras affär sannolikt helt annorlunda ut, kanske helt nya typer av kunder, helt nya samarbetspartners etc. Det kräver en annan affärsstrategi och sannolikt helt andra förmågor.

Ring någon annan
Det många av kunderna i själva verket frågar efter är en ”operational model transformation” snarare än ”business innovation”. Men det är bortkastat att  flytta runt servrar, kompetenser och applikationer utan att lyfta blicken. Bara för att konstatera att det inte är relevant när det väl är färdigt. Inget företag har längre tid med komplexa förstudier och omfattande analyser som är begränsade till nuet.

Men det finns säkert något konsultbolag runt Malmskillnadsgatan som ändå är villiga att göra det!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *