Digitaliseringsteatern

Jag har en känsla av att det är ett avgrundsdjup mellan de få digitala wonderchild-bolag som ständigt återkommer i alla typer av media och alla de vanliga bolag som kämpar med en digital förflyttning utan resultat.

I ett så ”hypat” område som digitalisering så blir det lätt en kollektiv teater där vi, i dagens informationsdemokratiserade värld, alla förmedlar samma ytliga, digitala förnumstigheter.

Ser jag ett citat till på Linkedin på färgad bakgrund så spyr jag över tangentbordet.

Fake

Självbedrägeri
Det är som att vara på fest med Brad Pitt, George Clooney och DiCaprio. Man vet att man är fulast på festen och kämpar för att själv se snygg ut eller vara cool. Man är dömd att vara en fake.

Alla vi som arbetar med/på vanliga bolag måste bottna i en egen realitet och göra något bra av det.

Förenklar man in absurdum så handlar det om att arbeta parallellt med affärsutvecklande innovation och teknisk innovation i den verklighet man befinner sig. Jag tror ofta att vi bara springer på ett  av spåren. När vi väl gjort det kan vi peka och skratta åt dom som inte gjort något alls och är ännu fulare än oss själva.

Men vi har inte blivit snyggare, bara en digital fake! Effekten kommer när man ÄR digital.

patrickgilbert1

Helg
Jobbar just nu med två extremt roliga projekt men som stretchar min begränsade hjärna till utmattning varje fredag. Nu är det snart helg och jag hoppas kunna köra en intellektuell ”defrag” i helgen med några goda pannor vin och en grym spellista.

Trevlig helg

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *