5 saker som gör dig till hjälte 2016

Jag har funderat på ett antal surdegar som ingen tar hand om på företag idag. Dom är enkla och löser man dom så får man stor effekt. Det är som en lös hund i koppel för någon att ta tag i. Må det vara du!

superhero

1 Konsolidera projekt
De senast åren jag varit ute på företag så ser man ALLTID att det pågår flera projekt som adresserar samma sak. Något som sannolikt ökar i digitaliseringseuforin. Jag har sett det inom Big data, digitalisering och customer experience.

Identifiera dessa projekt, slå samman dom och gör gemensam sak.

2 Skrota applikationer
Idag behövs bara ett kreditkort och eventuellt ett godkännande från en chef för att köpa applikationer i molnet. På många avdelningar i allmänhet och sälj/marknad i synnerhet så finns det så mycket skit som ingen vet vad det tillför. Det minskar produktivitet, kostar pengar och skapar frustration. Inventera vad som finns och skrota merparten av skiten.

3 Lyssna till introverta
Börja interagera med dom introverta. Luncha, fika med dom som inte pladdrar. Ställ frågor och håll sedan käften. Lyssna vad dom har att säga, avbryt inte.

modestyTriva: Superhjälten Modesty Blaise var en stor del av min sexuella evolution. Det gick från “Bröst” i familjens uppslagsverk, till Modesty, till dekadenta herrtidningar för att sluta i en Dante’s porrinferno-apokalyps på Internet.

4 Fostra analysavdelningen
Gå till din analysavdelning och förklara att du skiter i data. Att du är ointresserad av vad som finns på deras servrar, att det bara är simpel råvara. Gå sedan tillbaka till organisationen och fråga vilka beslut dom vill fatta, för att sedan be om svaren från analysavdelningen.

5 Samla sälj och marknad
Förklara för dessa två polariserade pitt-mätande avdelningar att den ena inte klarar sig utan den andra 2016. Förklara att det handlar om kundens köpprocess enligt gubben Gilberts bild av köpprocessen och då samverkar dessa avdelningar. Detta är GARANTERAT en nyckel till bättre försäljning.

patrickgilbert-kopporcess

 

Sälj och marknad skall gemensamt mätas på conversion-rate i kundens köpprocess. Återkommer om denna i detalj.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *