Att genomskåda en digitaliseringskonsult

Vi vet alla att det råder ett digitalt Klondike. Många kundföretag är digitalt förvirrade och många känner en befogad oro för deras framtida roll i det digitala landskapet.

I samma Klondike förvandlas IT hantverkare till digital-strateger och print-reklambyråer till digitaliseringsexperter.

Att vara kund i detta virrvarr kan inte vara lätt. Men då kommer gubben Gilbert ridande på en vit springare till sedvanlig undsättning, för att hjälpa till att skilja agnarna från vetet.

Följ bara dessa råd.

1 Våga vara dum!
Fråga dom ”dumma” frågorna. Det är det enklaste sättet att avslöja om kejsaren är naken eller inte. ”Vad är digitalisering?”, ”På vilket sätt kan man tjäna pengar på data?” etc. Får man flummiga beskrivningar, spetsade med lite anekdoter kring Tesla och Uber är det dags att skicka nudisten på porten och söka vidare.

kejsaren

2 Erfarenhet
Fråga vilka digitaliseringsprojekt konsultbolaget har genomfört. Du kommer att få massor av svar som handlar om IT-projekt, kommunikationsprojekt och så lite appar. Då är det dags att leta vidare.

3 Fråga om din nuvarande affär
Fråga hur dom ser på din nuvarande affär i en digital kontext. Sannolikt får du veta att du snabbt skall överge din befintliga affärsmodell och processer till förmån för en digital dito. Så vida du inte vill utarma ditt företags ekonomi, så bör du be nasaren avlägsna sig relativt omgående.

4 Fråga hur dom ser på innovation
Här kommer du att få höra hur viktigt det är, men inte varför. Du kommer att få historier om fiffiga uppkopplade saker som ofta inte adderar värde för en enda människa.

design

Vem skall man välja?
Har du valt bort alla på ovanstående kriterier, vilka skall man då välja? Det finns en del duktiga företag, men kanske än mer att det finns duktiga personer där ute. Välj människor, inte företag.

Jag tror också man skall välja partners som kan förklara och exekvera det reella affärsvärdet baserat på digitala “enablers” i allt som erbjuds och görs. Konsulter som är berusade (och ibland stenpackade) av digitaliserings-hypen glömmer ofta det.

Lycka till!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

3 thoughts on “Att genomskåda en digitaliseringskonsult

  1. Hygienfaktorer är väl om digitsliseringskonsulten har erfarenhet från din bransch och kan påvisa vilka resultat man skapat där.
    Det är 10 resor enklare att lära sig digitalisering ( hur många 2-3 dagarskurser finns det inte idag ? Eller halvdagars ?) än att skaffa affärs och branscherfarenhet.

    Skrivet av en som går en 2 årig heltids utbildning i Digital Marketing and Sales Analytics på IHM med +25 års affärsetfarenhet. E-business föddes redan på 1990-talet

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *