Vad ska lammkotletten med porslinsögat göra?

Digitaliseringen har resulterat i en demokratisering som vi inte sett sedan tryckpressens intåg. Ingen behöver längre vara i underläge för någon annans informationsövertag.

Nya typer av affärsmodeller ger människor tillgång till tjänster dom aldrig skulle nå i en analog värld.

Digitaliseringen har också skapat en maktförskjutning mellan producent och konsument, till konsumentens fördel.

Vi har fått tillgång till helt nya tjänster som vi upplever vara gratis, men vi betalar bara med en helt ny valuta. Nämligen integritet och informationsproduktion.

Digitaliseringen har skapat en marknadsplats vi alla kan agera på, utan sociala, ekonomiska eller andra barriärer.

Digitala konsekvenser
Runt åtta på kvällen går min dotter på sitt pass vi tryckerimaskinen. Hon jobbar hela natten med ett monotont jobb till en usel lön via ett bemanningsföretag. Hennes enda behållning är hennes arbetskamrater som alla är äldre, egensinniga karaktärer som befinner sig i samhällets utkanter.

Min andra dotter jobbar i en affär, där en stor del av personalen består av medelålders kvinnor. När hon inte sitter i kassan har hon till uppgift att fostra kunderna i självscanning och automatiska betalningar.

Båda kan dock, relativt bekymmersfritt, fortsätta sina värv ett tag till. Till skillnad från sina kollegor så pluggar dom fortfarande och har en rimlig chans att göra sig relevanta i en digital värld.

oga

Bemanning
I Sverige har det funnits utrymme för de skoltrötta och de egensinniga karaktärerna på arbetsmarknaden. Men nu befinner vi oss precis före en “tipping point” för automatisering på bred front. Bemanningsföretagen kramar ut det sista ur den fysiska arbetskraften, som inte sällan har till uppgift att fostra kunderna i automatiseringen (eg. dottern på ICA).

Plattformar
I varje stad i Sverige har det funnits taxibolag och hotell. Varje företag har haft städare, chaufförer, receptionister etc. Företag som varit en del av ett skattemässigt ekosystem.

Plattformar som Uber och Air bnb kortsluter som bekant hela det ekosystemet. Företagen försvinner och personerna som blir över hamnar i antingen i ”hitte på jobb” som staten finansierar eller som daglönare i bemanningsföretag.

De lokala tidningarnas annonsintäkter har flyttat till Google adwords och de veckotidningarna till Pinterest.

En, inte oansenlig, summa av företagsvinsterna hamnar hos aktieägare i plattformsföretag i Silicon valley. Silicon valley blir som Romarriket som drev in skatt från sina provinser runt om i världen.

Nu då!
I skrivande stund har mina kollegor och jag fått förtroendet att bygga en framtidsstrategi för ett spännande bolag. Jag vet att vi kan skapa något digitalt nyskapande som är i takt med tiden, men i det ligger också ett ansvar. Vilken värld vill vi se framöver? Vilka värderingar har vi? Vill vi leva i konsekvenserna?

Jag är självklart inte så enfaldig att jag vill jobba mot den digitala dynamiken. Jag är bara angelägen om en nyanserad bild av de strukturella konsekvenser digitaliseringen för med sig.

Man kan börja med att lyssna på Håkan Hellström och låten om Lammkotletten!

Var står du?

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *