Ditt bästa höstarbete?

Befinner mig i Halland i skrivande stund. Semesterläsningen är en tusensidig tegelstensbiografi om en av världens skickligaste/vidrigaste marknadsförare; Josef Goebbels. Parallellt med det har jag dock tänkt på hur få företag som verkar röra sig mot en datadriven affär.

Du som läser det här borde fundera på den förflyttningen om du inte redan startat.

goebbels

Vad är datadriven?
Att vara datadriven är egentligen inget nytt. Vi har infört det inom produktion och logistik med bra resultat. Vi har samlat information för att styra lagernivåer, materialanskaffning, produktionslistor, leveranstider etc. Men få har lyckats bli datadrivna utanför ”operational efficency”.

Att fullt ut vara datadriven påverkar kundservice, produktutveckling, försäljning, marknadskommunikation etc.

datadriven

Datadriven modell
I en datadriven modell så utnyttjar man information från saker, människor, platser, stakeholders och egna system. I denna massiva våg av information så identifierar man events för saker som man kan ha en lösning för.

Till det kopplar man algoritmer som hittar olika business moments som man exploaterar via olika kanaler. På det viset kan man vara proaktivt värdeskapande mot sina intressenter.

Får man till den här loopen så är man en god bit på väg! Så ska du göra en sak i höst, så borde det vara att fokusera på detta.

En förutsättning för att lyckas är att man har en integrerad marknad-, sälj och kundservicefunktion.

Eller så skiter man i att tänka på detta, häller upp en Peroni eller Sancerre och lyssnar på sommarens skönaste spellista.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *