Det förvånar mig hur marginellt synen på CRM har förändrats de senaste 20 åren och hur lite CRM konsulter bidrar till att förändra den.
Företag använder fortfarande fraser som ”kunden i fokus”, ”säljstöd” och ”veta vilka som spelar golf” och konsultbranschen underhåller detta genom att tala ”säljprocess”, ”sales funnel” och ”opportunity management”.
I en kalkstensgrotta i Israel fann man ett slutet ekosystem som varit helt avskuret från omvärlden i fem miljoner år. Där fann man helt nya arter av ryggradslösa djur. Lite som företagens CRM ivrare har parat sig med förändringsfientliga CRM konsulter i 20 år……
På utsidan
På utsidan har omvärlden förändrat sig totalt. De som säljer något saknar både kontroll och informationsövertag. Det är inte längre en säljprocess, det är en köpprocess. Är det en köpprocess så handlar det istället om att identifiera ”business moments” i kundens beslutsprocess.
Ingen har vare sig tid, lust eller ork att ha en mysig relation med sitt energibolag, bilhandlare eller försäkringsbolag. Vår mest värdefulla ägodel är tid och den som kan hjälpa oss att spara på den vinner!
Microsoft köper Linkedin
För mig är CRM idag 80% analytics. Och då menar jag inte ”descriptive analytics” där kontroll-kåta säljchefer sitter och dräglar över historiska grafer och rapporter. Den är framåtriktad och man exekverar på den.
Att Microsoft köper Linkedin är ett genidrag. Med Cortana, Delve, Office 360 bygger dom nu ett ekosystem som skiljer sig från den israeliska grottan. Ett ekosystem som bryter ner den säljsilo de ryggradslösa kämpat så för att konservera.