En saga om digitalisering (för chefer)

Det var en gång en chef som hade byggt ett fint slott. I det slottet tillverkade dom saker som dom sedan sålde. Stora delar av pengarna dom tjänade använde dom för att försöka övertyga människor att dom behövde sakerna dom sålde.

En dag kom en narr och frågade vilket problem chefens produkter löste. Förödmjukad av narrens arrogans kastade chefen ut narren från slottet under förnedrande former.

Allt chefen gjorde baserades på vad hen lärt sig på universitetet för 30 år sedan. Utbildningen baserades på militär “command and control” och industrialismens dynamik av att illitterata personer kom till slottet och var tvungna att få berättat vad som skulle göras.

På det viset blev man lite bättre för varje år som gick i slottet. Dom som tyckte som chefen blev en ledningsgrupp, och där skapades långsiktiga, detaljerade och omfattande strategiska planer som man satte en heder i att inte avvika från.

Allt detta gjorde att man lärde sig att göra samma produkter år efter år, men lite billigare och lite bättre över tid.

MyCard_The_Joker

Över en natt
Bara över en natt slutade kunderna att köpa produkterna. En narr från skogen hade kommit från ingenstans och tagit nästan alla kunder. “Du spelar inte efter våra regler” brast chefen ut. “Nej just det” sa narren och gick ut i skogen igen.

Chefen analyserade alla sina produkters fina attribut och fördelar. Bara för att finna att dom inte var relevanta för kunderna.

Narren hade gjort om produkten till en tjänst och värdet stod att finna i informationen runt produkten snarare än produktens egenskaper. Chefens produkt hade upphört att finnas till förmån för att få kundproblemet löst.

Lösningen
Till slut gick chefen till narren och frågade hur han gjort samt hur allt hade hänt. Narren svarade att han mött en entusiastisk, flintskallig konsult i skogen som gett honom spelplanen.

pg9

Han hade sagt att det bara han handlade om att följa de sju magiska D:en.

  1. Digitized – Din framtida affär bygger på ettor och nollor
  2. Deceptive – Din tillväxt är gömd till dess att den blir exponentiell
  3. Disruptive – Du tar stora marknadsandelar med helt nya lösningar
  4. Dematerialisering – Du skapar lösningar där värdet finns i information snarare än i något fysiskt.
  5. Demonetized – Du erbjuder gratislösningar för saker chefens kunder tidigare behövt betala för
  6. Democratized – Erbjuda produkter och lösningar som tidigare bara fanns för chefens kompisar och andra bemedlade
  7. Data driven – Du bygger en datadriven verksamhet baserad på algoritmer

Var står den flintskallige att finna” skrek den panikslagna chefen. Det är försent sa narren och log i mjugg.

*Delar av de sju D:en är inspirerade av Steven Kotler

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *