Ödmjuk spaning

I takt med att digitaliseringfrågan blir allt mer demokratiserad, så blir Kodak-jämförelsen allt mer fadd och tråkig. Jag tror nämligen att många av dom som idag ”slänger sig” med Kodak-jämförelsen inte riktigt ser hur det kan hända dom själva.

Den absoluta majoriteten av oss som idag arbetar är uppväxta med att lämna in film och vänta på papperskopior. Just av den orsaken är det svårt för oss att se när något strukturellt händer med värdekedjan.

Retail & logistik
Låt mig ta ett exempel. När mina döttrar tar ett foto så har dom aldrig upplevt att få vänta. Det formar dom att anlägga det perspektivet på allt. Har dom ”klickat hem” en vara så vill dom ha hem den i samma sekund.

Många av dom som arbetar med supply chain inom retail eller transporter skrattar åt Kodak, men ser inte samma dynamik håller på att påverka dom själva.

Orangutans Laughing

Retailbolagen är beroende av en vital logistikdel i värdekedjan för att kunna upprätthålla en efterfrågad kundupplevelse, men leverantörer som Schenker, DHL, Posten och andra har system, processer, kultur som är anpassade för motsvarigheten till papperskopior.

I en nära framtid, med Uber eats och Uber rush, kanske vi använder oss av några av de stora logistikaktörerna för att visualisera disruption?

Lyx
I en värld av ”I want it NOW” måste vi förmodligen omdefiniera lyx. Det kanske inte längre är coolt att inte få bord på en restaurant eller att få vänta 24 månader på en bil? Det kanske inte längre är coolt att vara svårtillgänglig som varumärke? Personligen tror jag att ”kidsen” går från att varumärken berättar vad lyx är, till att dom själva definierar det.

Jag tror att lyx idag handlar om tillgänglighet. Free delivery kommer att öka i förväntanskrav i alla led. Att frisören kommer hem till oss, att hotellet hämtar oss precis när vi landat på flygplatsen, att bilen hämtas när den skall på service etc.

wait

Slutsats
Det kommer att hända mycket inom logistikområdet framöver. Disruptionen kommer inte baseras på digitaliseringen i sig, utan en förändrad kravbild som exekveras via digitala kapabiliteter.

Jag tror också att det är på sin plats att vi får in en smula ödmjukhet istället för att ständigt göra oss roliga på Kodaks bekostnad. Framför allt om man själv har hela sitt DNA i en värdekedja som baseras på hastigheten hos en papperskopia.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *