Slacktivism och bots

Slacktivism
På Internet i allmänhet och i sociala medier i synnerhet, kan man utläsa tre tydliga karaktärer. Människor som lägger tid på att göra en analys, människor som konsumerar/kommenterar analyser och människor som ägnar sig åt ”slacktivism” i olika former.

Att producera en analys och att konsumera/dela en analys kräver båda en viss insats. Inom slacktivism krävs däremot ingen insats att gilla meningslösa aktivistgrupper på Facebook eller dela förnumstiga budskap från Elon Musk och Richard Branson på Linkedin.

slack

Det finns ett bra talesätt som säger; ”If you don’t pay for the product, you are the product”. Jag lägger ingen värdering I vad människor gör eller inte gör. Men jag är mer sugen på att veta vad människor tycker, tänker på riktigt. Jag vet att det finns så många goda tankar och så mycket djup där ute. Men det drunknar i tomma citat och ytlig self-promotion vilket gör att människor BLIR Linkedin eller Facebook snarare än de spännande individer dom är.

Bots, bots, bots
Det är sannolikt inte bara jag som har noterat hur världen kommer att översvämmas av bots den närmaste tiden. Dessa bots kommer att driva framdriften av Anticipatory computing (dvs att saker sker i bakgrunden, snarare än via val från oss). Kolla hur hårt Facebook driver bots i deras Messenger initiativ.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *