Vem är vi?

Om en inte allt för lång tid fyller jag år. ”Vad vill du ha i födelsedagspresent” frågade min fru. Det slog mig då att jag dagligen får extremt träffsäkra erbjudanden från Amazon och MrPorter. Amazon vet att jag vill ha en 24L messenger bag från Patagonia. MrPorter vet att jag vill ha en vit skjorta från Jil Sander.

Vi är alltså redan där. Vi är där när algoritmer känner mig bättre än min fru känner mig. Men algoritmerna känner mig bättre än så. Dom avslöjar det inte ännu, men de känner oss bättre än vi känner oss själva. Dom vet allt det där vi förtränger i vardagen. Att vi funderar på silikonbröst, att vi är rädda att inte kunna få barn, att vi vill ha större snopp, tänker att vi dricker för mycket, att vi saknar vänner, att vi funderar på om våra barn är normala.

Än så länge spelar inte Big data strängarna på detta, men det är nog ganska nära.

Kommunikation
Jag avskyr SMS. Men många människor verkar föredra att skicka SMS framför att tala med mig. Jag är den jobbiga typen som får ett SMS och ringer upp personen. För mig är SMS-konversationerna styltig retorik i en tävlan om att ha ryggen fri.

Jag har några idoler som jag ilband droppar på min blogg. Senast var det 2014 med Andrew McAfee. En annan är Sherry Turkle. En blysmart brud som bland annat ger en bra syn på kommunikation!

Algoritmer
Jag gillar algoritmer. Jag gillar datadriven affärsverksamhet. Men algoritmer är känslokalla. Därav mitt ältande om humanitet. Det uppstår i verklig interaktion. Varför värderar vi det så lågt? Människor som arbetar med personer i livets slutskede värderas extremt lågt. Människor som ger mänskliga klappar på kinden eller håller en hand när någons liv upphör. Människor som får våra barn att blomma och växa på förskolor är samhällets bottenskikt lönemässigt.

I en värld som kokar av digitalisering måste vi kämpa för att nyansera bilden av livet och ekosystemet som är kopplat till det.

hum

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *