Vad är framtiden för kommunikation?

I några år har vi talat om paid, owned och earned media. Där ”earned media” varit det som byggt förtroende för varumärken. Earned media har främst kanaliserats via sociala plattformar och på senare tid via betyg på retail-plattformar.

Analys 1
De sociala plattformarna närmar sig sin död i fråga om ”earned media”. Dom har blivit sönderklottrade av köpt media och förlorat sitt förtroendekapital avseende rekommendationer.

Stora delar av de betyg som visas online har också tappat i värde, då det finns så mycket ”falska” recensioner. Kvar är några stackare av typen; min morsa, som inte kan se igenom alla ”klick traps”!

trap

Analys 2
En annan risk är att vi ”hyr in oss” på andras plattformar som blir bärare av allt det innehåll vi producerar. All information och content är helt i händerna på den digitala ”hyresvärden”. Och om, eller kanske snarare när, intresset för exempelvis Facebook svalnar, så försvinner värdet av det vi producerat.

Analys 3
Det känns verkligen som den digitala kvällspressen närmar sig en intellektuell härdsmälta och annalkande död. Simpelt bonnfångeri med rubriker som skall lura oss att se meningslösa videos, som dom i sin tur kan använda för att lura sina annonsörer.

Framtiden ligger i strategiska val som exempelvis Svenska dagbladet säger sig göra, genom att satsa på kvalitetsnyheter.

noise

Slutsats
Bruset är nu så högt att ingen hörs och ingen märks i kakafonin. Jag har inte svaret på hur man skall nå sina mottagare med sin kommunikation. Gatorade nådde 160 miljoner impressions med sin Serena Williams Snapchat-annons, men för mig känns det lite som ett ”one night stand”. Om än ett lyckat sådant…..

Jag tror att vi måste tillbaka till att skapa egna kommunikationsplattformar och sedan skapa en distributionsstrategi för innehållet på den egna plattformen. Här finns det en del möjligheter.

Men slutsatsen är nog ändå att jag inte har någon slutsats. Att vara i ”kommunikationsbranschen” måste vara något av det svåraste som finns just nu. Jag kan identifiera knivskarpa business moments baserat på data. Svårigheten är hur man kommunikativt exekverar kommunikationen med samma kirurgiska precision som man hittat den.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

2 thoughts on “Vad är framtiden för kommunikation?

  1. Håller helt med om analysen.
    Rekommenderar att alla skall läsa boken Zap som diskuterar hur varumärken skall förhålla sig till denna problematik.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *