Marknadsavdelningens sista chans?

Jag gör ingen hemlighet av att jag hyser en viss aversion mot marknadsavdelningar i allmänhet och marknadschefer i synnerhet. Kanske bottnar det i en viss bitterhet då dom som jobbar där, ofta är coolare, snyggare än oss andra. Men framför allt har jag så svårt för den reformfientlighet som ofta råder i denna grupp. Våra smartphones har inte ens funnits i 10 år, men marknadsavdelningar fortsätter att förlita sig på modeller som AIDA, som har mer än 100 år på nacken!

Paid media
Alla ni köpare av tv-reklam, print-annonser och stortavlor måste vakna. Paid media är STENDÖTT! Det är dött för att business caset nästan aldrig håller. Enda orsaken till att ni kommer undan, är för att er CEO saknar kompetensen att ifrågasätta era umbärliga sysslor.

reklam

CRM
I ett annat rum (lite längre ner) sitter sälj/CRM-människorna (lite töntigare och fulare) och börjar sakta men säkert hinna ikapp i kampen om att vara världsfrånvända.

Dom är världsfrånvända för att dom utvecklar och underhåller en säljprocess som inte alls speglar kundens köpprocess och som säljaren ABSOLUT inte kontrollerar.

Vi har alltså två reaktionära avdelningar som dessutom ofta har ett avgrundsdjupt gap mellan sig.

1

Verkligheten
Enligt Forrester så sker upp till 90% av köpprocessen helt anonymt. Dvs 90% av köpbeslutet är taget innan man tar kontakt med en säljare. CRM-folket pumpar in pengar i att försöka styra de sista 10%-en.

2

Möjligheten
Just nu finns det en fantastisk möjlighet för de båda bedagade funktionerna, marknad och CRM att förnya sig.

En mer datadriven marknadsfunktion skulle kunna ägna sin tid åt att identifiera ”business moments”, dvs någon form av behov som uppstår där företaget har en lösning. På det viset kan sälj komma in tidigare i processen och agera ”objektiva” rådgivare, snarare än jobbiga säljare.

Jag tror att det är så här framtidens marknads-/och säljorganisationer måste se ut. En integrerad enhet som agerar ur en köpprocess på kundens villkor.

Go for it!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *