Så vet du om någon förstår digitalisering

Nu är julledigheten över för de flesta. Lite fetare av prinskorv och sylta återvänder vi till jobbet. Kanske med en något mer, av alkohol, anfrätt lever.

2016 blir året då digitaliseringsbegreppet blir demokratiserat på allvar. Likt en lynchmobb knackar personalen på ledningsgruppsrummet och avkräver företagets digitala transformation.

Annars trötta konsultbolag har fått en digital Viagra och varje säljare knackar på företagens dörrar med jättelika stånd likt digitala charlataner!

Med lösryckta fragment från CES-mässan pladdrar vi om VR, Tesla, Oculos, Cortana till en allt mer förvirrad marknad som bara undrar hur digitaliseringen minskar kostnader eller ökar intäkter.

Alla ängslas vi över att vara den som inte känner till den senaste drönaren eller det senaste materialet i 3D printern. Det gör att vi spelar med i teatern utan att någon ifrågasätter huruvida den digitala kejsaren är påklädd eller inte.

dgtll

Men det finns ett extremt enkelt sätt att möta den digitala euforin. Det är att fråga vad digitalisering är. Ju mer svävande, flummigt svar du får, desto mer kan du vara säker på att personen inte adderar något värde.

Får du däremot ett konkret svar, så kan du värdera om ni har samma syn. För svaret är kanske inte entydigt eller binärt.

Jag har två svar som jag alltid pendlar mellan.

  • Digitalisering är ett värde som uppstår genom att vi visualiserar all den data som uppkopplade saker, människor och platser producerar, till rätt person, vid rätt tid, via rätt ”device” i syfte att personen skall fatta bättre beslut.

Eller

  • När informationen runt en sak, människa eller plats blir mer värd än grundprodukten eller tjänsten i sig.

Om du tycker att det är oförståeligt, korkat, idiotiskt så är det helt okey. Då ska du jobba med någon annan! Men vad är det för dig? Vad är det för den du väljer att jobba med? Har du inte svaret på det så bidar jag min tid med min spellista i mitt elfenbenstorn!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *