När disruptors blir disrupted

Under några år har vi talat om ”digital disruption” och hur små, snabbfotade företag knäcker de etablerade genom nya digitala affärsmodeller.

Det har man kunnat göra för att historiska barriärer och etableringshinder i stort sett har försvunnit.

Häromnatten låg jag ångestfyllt och tittade i taket till tonerna av min hustrus trankila andetag. Då funderade jag lite på hur det kommer att se ut framåt. I tiden före den digitala disruptions-vågen präglades konkurrensen av ganska långa cykler. Det har som bekant upphört, men jag tror att de affärsmodeller som varit digitalt disruptiva också är väldigt lätta att kopiera.

mob

Mobile first
När man (eller åtminstone jag) talar om ”mobile first”, så innebär det att något är 100% skapat för mobila enheter. Alltså INTE något som är skapat för datorer och sedan skalats ned för att passa mobila enheter. I riktig ”mobile first” så kan till och med affärsmodellerna vara anpassade för mobilitet.

Nästan inga av de stora digitala ”disruptors” som vi ser nu, är fullt ut sprungna ur ett ”mobile first”-perspektiv. Dom är präglade i en Internet-PC era.

Slutsats
Det jag tror kommer att hända är att vi kommer att se en ny ”disruptions-våg” där de nya digitala affärsmodellerna blir utmanade från riktig ”mobile first”. Jag tror det även kan drabba giganter som Facebook, Google och Youtube. Tittar jag på mina döttrar så förflyttar dom sig snabbt från Facebook och Youtubes PC-arv, till helt nya mobila applikationer.

Om detta stämmer, så kommer det krävas allt mer av oss som inte ens har Internet i vårt naturliga DNA.

Men jag kan ju ha fel, den som lever får se!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *