Gör du digitala felsteg?

Det är ju minst sagt förmätet att säga att jag skulle ha facit på den här rubriken, men jag har åtminstone min egen åsikt.

När omvälvande sak sker så tenderar vi att se det som om det skett/sker över en natt. Det gör att vi går bort oss i våra strategier och i våra beslut.

De flesta av oss är fortfarande ganska analoga i själen och det gör att vi, i vår digitaliseringsberusning bara förhåller oss till en semi-digital värld.

Vi anlägger en analog empiri till grund för våra digitala affärsbeslut. #fail.

Mycket av det jag ser göras nu bygger på att vi skall styra, vi skall visa, vi skall analysera och vi skall byta ut när det blir för gammalt. Allt det är analogt eller på sin höjd semi-digitalt.

remote

CD-skivor
Just nu fnissar många åt reklam för CD-skivor till jul. Vi är ju digitala, vi har ju Spotify. Men vi är bara halvvägs. CD-skivan var den första konverteringen från analogt till digitalt. Det krävdes dock att det distribuerades på ett media-format för att det skulle fungera.

Sedan kom Internet och downloading-tjänster. Den digitala distributionen blev därmed dematerialiserad. Det förde i sin tur med sig att musik gick från ett bundlat format till ett unbundled format.

Därefter följde Spotify och konverterade ”ägandet” till att istället bli en tjänst. Kombinerat med en smart affärsmodell. Där är vi idag, men just nu har vi tunnelseende och ser Spotify som den ultimata digitaliseringen.

Men den riktiga digitaliseringen kommer vi inte att se eller aktivt interagera med i samma utsträckning.

tunnel

Spotify kommer däremot att interagera med ditt övriga digitala ekosystem. Den kommer att anpassa musiken till ditt humör baserat på din wearable technology, den kommer att märka när du skall ut och springa, anpassa låtarna när du kör bil eller beroende på om din partner är med. Lär av hur du kommunicerar med Siri och Cortana. Kanske anpassar den sig efter din geografiska position och spelar din och din partners favoritlåt när ni är på platsen för er bröllopsresa. Det kommer att bli lika naturligt som att vi inte köper skivor längre.

Smarta hus
I euforin över det smarta hemmet gör vi samma misstag. Vi skall styra, kontrollera och bygger in teknik som blir gammal över en natt.

Vi bör istället se våra smarta hus som en gigantisk iPhone! Smarta hus måste bygga på OTA (Over the air update), som gör att dom kan fungera över tid. På samma sätt som du kanske märkt att din iPhone vet var du är på väg genom att indikera hur långt du har hem, så kommer huset att lära sig på samma sätt. Din dusch vet hur många grader du vill ha, varmvattenberedaren vet när du har varit ute och sprungit, din belysning anpassar sig efter vad du gör.

Precis som din iPhone eller Tesla så kommer uppdateringar att ske i bakgrunden. Det är enda sättet att motverka korta livcykler och därmed obsolitet.

smhom

Att hålla på och styra är Nokia, inte iPhone! Cortana, Siri och Google Now kommer agera brygga till ditt hem och hjälpa till att lära det dina preferenser.

Slutsats
Min slutsats är att vi inte får glömma att vi är i början av en digital transformation. Vi måste lyfta blicken över Nest och Spotify. Fortfarande flyttar vi analoga tankar in i en digital värld, vilket än så länge bara gör den semi-digital.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *