Digital Kalle Anka!

De flesta av oss i min generation sitter där framför Kalle Anka klockan 15. Det fungerar som symbolen för tablå tv’s ”nu börjar det snart”.  Vi är förvånade över våra barns avsaknad av hängivenheten i att underkasta sig tablå-tv’ns tider och dess innehåll.

Jag kan själv drömma mig tillbaks när min syster och jag satt och kollade på morgon-tv vid jul Med raka ben satt vi i soffan och tittade på morgon tv och rymd-kadetterna, åt skinksmörgås med senap från Grey Poupon.

old

Digital Kalle!
Nästan alla nya skärmar har kameror eller åtminstone sensorer och är dessutom uppkopplade. Det innebär att, den som distribuerar Kalle, kan se hur många vi är i rummet. Kan se om vi sitter eller ligger ner. Kanske till och med vet vilka vi är tack vare våra smart phones.

Den vet hur varmt vi har det i rummet via vår Nest termostat, den vet vilken temperatur det är ute via API’er från SMHI.

Kanske vet dom vad vi tycker är roligt eller tråkigt från våra wearable devices, då vårt blodtryck sjunker eller ökar.

jul

Algoritmer
I en algoritm-driven värld kan Kalle anpassas till kombinationen av människor i rummet. Vad vi gillar och inte gillar. Till och med innehållet kan anpassas individuellt baserat på detta. Så byggs nämligen framtidens serier, där House of Cards står som Netflix tydligaste algoritm-produktion.

Så det finns EN ENDA orsak att affärsutveckla. EN ENDA! Nämligen att vår omgivning och dess förutsättningar förändras. Att några endorfiner frigörs när du hör Kalle klockan tre är 100% waste.

För vad händer om jag tar med mig mina minnen från julens tv-soffa in i dagens affärsutveckling? Fundera på det när du betraktar dina barns relation till Kalle Anka!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *