Morgondagens butik

I fredags träffade en kollega och jag ett företag som eventuellt avser att etablera ett antal butiker. Dom har en ung, trendkänslig, digital målgrupp och vill ha butiker därefter.

Vi ser just nu en återgång till värdet av fysiska butiker i världen. Asiens Amazon; Alibaba (som är större än Amazon!) köpte in sig i retail-kedjan Suning för en tid sedan. En annan intressant sak är att Amazon öppnar en fysisk bokhandel i Seattle!

Enligt en färsk undersökning från Gartner står fysiska butiker fortfarande för 70% av retail-vinsterna och förväntas göra det ett bra tag till!

MEN samma undersökning säger att 50% av försäljningen påverkas av kombinationen av e-commerce och m-commerce.

store2

Framtidens butik
Tjejen jag träffade i fredags vill ha framtidens butik. Hon var både modig och målinriktad i viljan att skapa något exceptionellt och framtidsorienterat. Detta är helt underbart kul, men hon behöver både gårdagens-, dagens- och framtidens butik om hon skall lyckas tror jag.

Vad var viktigt i gårdagens butik? Att sakerna fanns på hyllan/i lager, att det var lätt att hitta, att det var informativ personal, lite köer, tydlig produktinformation etc.

Vad är dagens butik? Dagens butik ÄR multi channel. PUNKT. Kunderna förväntar sig att kunna interagera med företaget 24/7 oavsett, kanal eller device. Dom förväntar sig en konsistent upplevelse och djävulen ta dom som har olika priser, villkor eller erbjudanden i olika kanaler. Talade med min dotter som tycker det är självklart att kunna scanna en vara i butik så att den hamnar i hennes online önskelista.

Vad är framtidens butik? Ingen kan ha undgått mitt ältande om digitala assistenter. Precis som vi har digitala assistenter så kommer butiken ha digital personal. Dessa kommer dessutom interagera med varandra!

AI och Augmented reality som Adidas Adiverse wall kommer att vara vardag. Vi kommer inte att märka hur vi rör oss mellan det digitala och det analoga. iBeacons och NFC kommer att styra oss i butiken mot det vi gillar och vi kommer kunna få erbjudanden som träffar oss med exakt precision.

Men vi behöver gårdagens-, dagens- och morgondagens butik på en och samma gång!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *