Digital affärsutveckling på riktigt!

När jag träffar företag så får jag nästan alltid frågan om exempel på företag som gjort en framgångsrik digital förflyttning. Det roliga är att jag kan ”name-droppa” några exempel, men det mindre roliga är att dom är jäkligt få. Det som är ännu mindre roligt är att extremt få verkligen ”vaccinerat sig” mot att bli disrupted.

Varför är det så? Jag tror att det beror på att få företag arbetar med digital affärsutveckling. Det man gör är i regel lite produkt- och tjänsteutveckling. Att koppla upp en produkt är en bra sak, men är inte digital affärsutveckling, det är produktutveckling.

pony

Hasbro
Företaget Hasbro har tillverkat och sålt leksaker sedan 1923. Det fanns säkert lite ”halv crazy” personer som ville göra en rolig app. Någon annan ville koppla upp en leksaksbil eller sätta sensorer i My little pony.

Men någon började affärsutveckla på riktigt. Man började utnyttja kraften i massan och lät människor i allmänhet börja designa leksaker och lägga upp på Hasbros e-commerce plattform.

Kunden köper sedan leksaken för att kunna 3D printa hemma. Har man ingen 3D printer så går ordern automatiskt till en print shop som skickar till kunden.

Vad gör Hasbro? Ingenting! Inte mer än erbjuder en plattform för att tillfredsställa ett behov. Dom kan dessutom växa med affärsmodellen i takt med att 3D printing blir allt mer mainstream.

hasbro

Värmepumpar
De flesta värmepumpsföretag håller just nu på med att skapa menlösa proprietära appar för att kunna höja och sänka värmen. Det är inte digital affärsutveckling, det är produktutveckling.

Läste om ett värmepumpsföretag som producerar pumpar som är självdiagnostiserande. Med jämna mellanrum testas den automatiskt och är det något fel så produceras en arbetsorder till företaget som gör service. En arbetsorder som innehåller det förbrukningsmaterial rörmokaren behöver.

I framtiden skulle man kunna tänka sig att värmepumpen också förhandlade med ägarens digitala assistent om en lämplig till för servicetillfälle eller så kan den digitala assistenten ge access till rörmokaren via digitalt lås.

För mig är ovanstående exempel på digital affärsutveckling, inte bara isolerad produktutveckling.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *