Själva kärnan i digitalisering

I fredags så skrev jag att jag skulle åka till landet och elda brasa. Det blev en brasa både inomhus och utomhus.

För att eld ska kunna uppstå krävs tre förutsättningar:

  • närvaro av ett brännbart ämne, till exempel trä eller bensin
  • närvaro av oxidationsmedel, exempelvis syrgas (i luft), klor
  • att temperaturen till följd av någon process eller extern värmekälla uppdrivits över den punkt där en självunderhållande, icke temperaturstyrd oxidation uppstår

Elden bör ha varit om inte en av de första så i vart fall den mest betydelsefulla ”uppfinning” människan gjort – tämjandet av eld från blixtnedslag och senare eldslagning bör radikalt ha förändrat människans livsvillkor.”

Source: Wikipedia

Med en flaska Grolsch i handen (notera även min lantbrukar-wannabe keps från John Deere) gick jag och tänkte på hur man kan förenkla digitaliseringens förklaringsmodell.

IMG_4111

Om man så förenklat kan beskriva hur eld uppstår, så borde digitaliseringsfrågan vara lika lätt.

Digitalisering uppstår i kombinationen av uppkopplade människor, saker och platser. Men precis som med elden är det ointressant om man inte hittar sätt att utnyttja energin. Och vi lever verkligen i en ”connection economy” och då handlar det om vem som bäst kan orkestrera kombinationen av flest uppkopplade människor, saker och platser.

För om du tänker efter så baseras alla nya affärsmodeller, helt eller delvis, på detta. Det minst sagt söndertjatade Uber kopplar ihop uppkopplade människor (förare och kunder), med en smartphone (sak), baserat på var dom är (plats).

digitalisering4

Det här gör att alla gamla affärsutvecklingssanningar står på ända och vi måste därför slå oss fria från exempelvis Kotlers 4P.

Det är lite som när min dotter pluggar matte. När hon knäckt koden inom ett matematikområde, så rullar det bara på. Så är det även med digitalisering. När man knäckt sättet att tänka så ser man möjligheter i allt!

Det som dessutom gör det så ofattbart roligt att arbeta med digitalisering är att få företag/branscher har knäckt koden. Att se glädjen och den Eureka-känsla som uppdragsgivare förmedlar när dom inser hur dom kan applicera det på sin egen affär, är obetalbar.

På tal om John Deere, så kolla hur dom har gjort här!

Eureka

Baksidan
Men dynamiken ovan har sina fram och baksidor. Lyssnade till presidentvalsdebatten i USA och man bekymrar sig för att fattigdomen ökar i breda grupper. Jag tror att största orsaken är det jag skrev om i ett inlägg på Linedin för en tid sedan. Nämligen att digitalisering, via plattformar, möjliggör ett globalt sätt att hanterar daglönare.

Jag hyllar verkligen alla som lyckas tjäna mycket pengar. Jag känner sällan, om ens någon gång, avundsjuka. Ändå gnager det en oro över vilket samhälle vi får. Den oron har förstärkts när jag just nu läser boken The Price of Inequality av Joseph Stiglitz. Kanske har min mörkblå själ, smittats av något rött virus…..

Men kolla in Luxe wallet, som hämtar din bil där du vill och lämnar den där du vill för 10 dollar. Coolt, men ännu ett exmpel på en daglönarplattform.

 

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *