CRM, pinsam och helg

I nästan 20 år har jag arbetat med CRM och fram till för ungefär 3 år sedan har det sett ungefär likadant ut. Man har ekorrmässigt samlat information om kunder för att kunna ge bättre erbjudanden, service och upplevelser i syfte att sälja mer.

Jag arbetar fortfarande med CRM, men jag tar en helt annan utgångspunkt idag. CRM har till stora delar blivit analytics.

Nu vet vi vad människor tycker om, vad dom tänker göra, vad dom har gjort, var dom är, statusen på deras produkter etc. etc.predictive

I stort sett alla delar av CRM kan nu översättas till olika delar inom analys. Jobbar man med CRM så tror jag att man bör dra sig mot analytics om man vill undvika yrkesmässig disruption.

Inga kunder orkar, hinner eller vill längre ha så mycket relation med sin leverantör.

En stor del av ovanstående handlar om predictive analytics och med tanke på tragiken i Trollhättan hoppas att polis och andra myndigheter får en stor budget att också jobba med det.

Pinsam
Igår kväll ägnade jag mig och en av mina favoritterapier, nämligen att putsa skor. Jag har en arsenal av trasor, borstar och krämer. Ni som använder skokräm med silikon, SKÄMS PÅ ER! Ni som använder skoblock av plast, SKÄMS PÅ ER! Jag rekommenderar Saphir skovårdsprodukter som är min favorit.

Under tiden åtnjöt jag min spellista på hög volym. Från hallen hör jag min dotter och hennes kompis i följande dialog;

  • Lyssnar din pappa på Selena Gomez
  • ”Ja guuuuud så pinsamt”
  • ”Eller hur!” “Det är ju en Disney-tjej”

Jag undrar om det bara är mina barn som upplever att dom dragit den föräldramässiga nitlotten….

Trevlig helg

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *