Utmaning med digital affärsutveckling

Det är en fundamental skillnad mellan digital affärsutveckling och traditionell affärsutveckling. När jag träffar kunder så har dom läst om alla digitala framgångssagor och nu måste dom med på tåget.

Utmaningen för mig och alla andra affärsutvecklare är att kunderna oftast vill hoppa över frågan om:

  • Varför dom vill digitalisera
  • Vad digitalisering är för dom

Dom frågorna är ganska komplexa. Istället säger kunden med gnistrande ögon och förväntansfull röst att ”vi vill göra som Apple” eller ”bli som Tesla”. Jag brukar vilja att vi tittar på hela värdekedjan kopplat till deras erbjudande, att vi tittar på affärsmodellen som den ser ut idag, att vi funderar på vilket värde produkten egentligen skapar för kunderna etc.

Sakta men säkert förbyts de gnistrande ögonen i förakt och en slutsats om att man dragit nitlotten i val av konsult. Dom har fått en trist jävel som vill diskutera affären och inte cool digitalisering och Internet of things.

Affärsutveckling i den analoga världen
Jag vill drista mig att säga att 99% av all ”affärsutveckling” som varit i den analoga världen har egentligen varit produktutveckling och eventuellt lite organisationsförändring. Man har affärsutvecklat som Gillette och satt ytterligare ett blad på rakhyveln för att sedan tycka att man är modigare än Clint Eastwood. På det viset har kunder och konsulter spelat affärsutvecklingsteater för varandra där resultatet bara blivit ”more of the same” i en värld som redan lider av överleverans.

produkt

Digital affärsutveckling
Men nu skall den tråkiga affärsutvecklingsgubben berätta att teaterföreställningen är över! Må så vara att det fortfarande spelas en och annan buskisteater, men jag tror inte dom kommer att bli några kioskvältare.

Digitaliseringen har satt den gamla dynamiken ur spel. Om man menar allvar med digital affärsutveckling så måste man utmana sin affärsmodell, sin värdekedja, sina produkter och tjänster på ett djupare plan. Ett plan där information är bärare av en ny modell. Ett plan där man måste slå sig fri från produktegenskaper, IT-system och tokrolig marknadskommunikation. Att resultatet kan bli uppkopplade produkter, appar och Big data är en annan sak.

Slutsats
Det företag som ägnar sig åt självbedräglig affärsutveckling borde spara dom pengarna, ta hem befintliga konkurrensfördelar, befintliga vinster och hoppas på att det tar tid innan dom blir disrupted.

Alla andra måste våga utmana sin affärsmodell, sitt erbjudande och sin värdekedja på allvar.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *