Obehagligt eller boost för digitalisering?

Merparten av oss går omkring med en telefon vars appar och funktioner håller koll på var vi är, vilka vi känner, vilka vi talar med och när. Denna övervakning är de pris vi betalar för alla de funktioner vi vill åt.

Än så länge är detta ekosystem relativt primitivt och inte utnyttjat till den grad jag tror vi kommer att se.

När det gäller digitalisering så trummar jag mitt ständiga mantra om att det handlar om att koppla ihop människor, platser, saker och tjänster i kombination. Människor är till stora delar redan uppkopplade, saker kopplas upp i en rasande takt och snart kommer platser samt tjänster följa efter.

Men jag säger det igen, det är fortfarande relativt primitivt för att det skall bli smart på riktigt.

WIFI Aware
Nu släpps WIFI Aware via WIFI Alliance. Liknande finns via Bluetooth och iBeacons etc. men när hopkopplingsfunktionaliteten släpps ”inbäddad i protokollet” så kan det ta fart.  Som affärsutvecklare kokar hjärnan av kreativitet när jag ser videon nedan.

Men som människa så får jag lite besk eftersmak. Jag vet inte om alla är medvetna om hur mycket metadata som följer med. Digitala foton är en bildfil, men med den följer massor av metadata. När den togs, med vilken kamera, bländare, var den togs och ibland även vem som tog bilden.

Det här gäller förstås inte bara foton!

Jag vänder mig inte emot tekniken, jag tror bara att vi är väldigt dåliga på att förstå hur den fungerar. Jag kan se framför mig hur många som kommer att stå på centralstationen i Stockholm utan att ha stängt av sin ”swingers app” som hela tiden pejlar efter en trind dominatrix  eller välhängd herre från Ghana (för alla andra att se).

Konsekvenser
Personligen har jag inte bestämt mig för om fördelarna överväger nackdelarna. Men det spelar ingen roll vad jag tycker för det kommer att hända oavsett. Jag tror att det kommer att få en boost för digitaliseringen när det handlar om att koppla ihop människor, saker och platser och skapa bra spännande tjänster.

doubt

För retail så tror jag att det kommer att betyda mycket. Redan när vi kommer in i butiken kommer butiksinnehavaren veta vad vi heter och våra preferenser. Det i sin tur minskar övertaget som e-handeln har just nu.

Om bara några år kommer vi att träffas med kirurgisk precision är vi besöker ett köpcenter. Därefter slussas vi in en digital köpprocess. Snacka om att det digitala och fysiska blandas i en stor soppa. Hur den smakar får du själv avgöra!

Redan 1999 sa Scott McNealy You have zero privacy anyway, get over it!”.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *