Därför är jag osams med alla!

Förnärvarande är jag arg på nästan alla. Men det är tydligen ett karakteristiskt drag hos medelålders män enligt min fru…. Men jag är arg på mina kollegor och jag är arg på kunder!

Som jag har skrivit om tidigare så råder en kollektiv ångest bland företag i hur man skall förhålla sig till den digitala revolutionen. I all denna frustration söker alla enkla lösningar på detta behov. Kunderna vill köpa en lösning på samma sätt som dom köpt ett ERP system eller en lösning på sociala medier. Mina kollegor skriker efter något tydligt att sälja som kan möta behovet hos kunderna.

I min egen storsinthet känner jag sympati för dessa båda gruppers avgrundsdjupa enfald, för dom har så jävla ont! Det gör ont att alla dom verktyg och modeller man förlitat sig på inte längre är relevanta. Det gör ont för att mycket av det man lärt sig efter år på universitetet inte längre gäller. Det gör ont för att alla regler för hur man tidigare drivit affärer har upphört att gälla!

Jag tror att företag som försöker sig på en quick fix när det gäller digitalisering kommer att gå bort sig och betala ett högt pris när dom inser att dom bara byggt in ett analogt tänk i en digital kontext.

Digital transformation kommer man ALDRIG att åstadkomma via att någon säljer/köper ett ”paket”. Men dom som köper måste förstå att dom kommer inte att klara det utan hjälp utifrån. Vi som säljer måste ha integritet för att inte falla för kravet på enkla lösningar.

Vad skall man göra?
När jag hör att ”vi vill skapa vår bransch iPhone” eller ”vi vill bli det nya Tesla”, så får jag en enorm lust att borra mig i knäna med ett slött borr, alternativt sätta POP-nitar i framtänderna. När jag hör kollegor tjata om ett ”digitalt paket” så vill jag köra in glödande bambustickor under naglarna på dom.

toolboxmurders

Jag är helt övertygad om att, det vi måste erbjuda (och kunden köpa) är någon som skapar förståelse för vad digitalisering är för just deras företag. Där vi tillsammans med våra kunder vågar utmana den befintliga värdekedjan och den befintliga affärsmodellen.

Där vi tillsammans arbetar för att bryta oss loss från gamla sanningar, gamla modeller och gamla sätt att göra affärer.

Så det vi säljer är digitala change agents som driver den digitala förändringsprocessen framåt och inte kastar oss över den slutliga lösningen. Ett gott råd till alla företag är alltså att INTE angripa digitalisering på samma sätt som många angrep sociala medier. ”Vi tar Kalle eller Eva internt, dom har ju så mycket bra idéer”. Köp hjälpen från vem som helst, men försök inte göra det helt själva! Man behöver en extern reseledare om man inte vill gå i en cirkel och komma tillbaka där man började.

Helg
Nu är det helg och jag tänker inte längre sura. ”Le mot världen så ler den tillbaka” får bli min vägledning i helgen. En spellista med den über-snygga Lana Del Rey i lurarna och några Peroni kommer att hjälpa till.

Trevlig helg!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *