Sansad digitalisering

Lyssnade på filosofiskarummet i P1 om vad visdom är. Det jag tog med mig från det programmet var att visdom också genererar ödmjukhet. Respekten för komplexiteten i många uppgifter gör att den med klokskap och erfarenhet ofta visar stor ödmjukhet.

När det gäller digital transformation är det få som har erfarenhet, vilket i sin tur skapar brist på ödmjukhet. Med viss arrogans slänger vi oss med anekdoter om Tesla, Nest och Airbnb, men få har varit nära det komplexa, svåra och utmanande i en digital transformation.

Just nu råder viss panik i många styrelser och ledningsgrupper rörande vikten av att koppla upp företagets produkter eller tjänster. Men i paniken glömmer vi lätt att bara för att något blir uppkopplat så innebär det inte att det blir smart. Uppkopplingen i sig genererar sällan något värde.

Blind Businessman
Den mobila revolutionen är ganska ung. Explosionen skedde med smart phones så sent som 2008! Men mobiltelefoner i den form vi ser nu har funnits sedan i början av 90-talet när vi talade med varandra, skickade några sms och kanske spelade snake. Men den mobila revolutionen tog tid.

Vincent Van Gogh sa att ”Great things are done by a series of small things brought togherer”. Så var det med mobilitet och så kommer det att vara med uppkopplade saker. Mobilitetens värde uppstod när vi adderade saker som positionering, nya gränssnitt etc.

När jag arbetar med företag som kopplar upp sina produkter så är mitt viktigaste mantra att tillföra ny information till den information som produkten producerar. Annars skapas inte magin!

Kreativitet
Vi fokuserar just nu väldigt mycket på de uppkopplade prylarna, när vi borde fokusera på nya ekosystem. För att slarvigt citera ytterligare en person (Leo Cherne) så är uppkopplade saker; ”Snabba, Exakta och dumma, emedan vi människor är långsamma, otydliga och exceptionella. Och där uppstår det intressanta.”

Den som kan sammanföra olika typer av information till varandra, likt hur Van Gogh sammanförde penseldrag och olja till en duk, är de som kommer att skapa något nytt. Det är inte staffliet som kommer att göra jobbet. Inte heller duken eller penseln. Inte ens färgen, utan sättet vi kreativt kombinerar den informationsmässiga färgen kommer att vara nyckeln till den digitala framgången.

Lönsamhet
Jag har en stark passionerad kreativ ådra och glömmer därmed ibland att fundera på hur de smarta produkterna skall generera pengar även på kort sikt. Som tur är har jag kollegor som ständigt plågar mig med den frågan. Så se till att det finns människor som avkräver ett business case kopplat till varje initiativ. Hur tråkigt det än är!

Slutligen. Jag skulle inte kalla mig själv vis. Långt därifrån! Däremot har jag, vid det här laget, en viss erfarenhet av digital transformation och digitala projekt. Och det enda som skänker mig viss vishet, är min ödmjukhet inför uppgiften. Att koppla upp hårdvara är ett living hell! Att förflytta en organisation är i det närmaste omöjligt! Att hitta nya affärsmodeller, inte bara sno andras, är en extrem utmaning.

Men jag älskar det varje dag i veckan!

 

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

One thought on “Sansad digitalisering

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *