Innovation VS Produktutveckling

Igår träffade jag ett stort svenskt företag vars produkter finns i många svenska hem. Vi talade digital transformation, men också deras behov av digital innovation. Dom hade en sund inställning och deltog inte okritiskt i den digitala Klondyke som så många företag kastar sig in i utan vare sig tanke eller idé.

I varje digitalt initiativ så frågade man sig huruvida det skapade värde för slutkund. För mig som arbetar med digitalisering OCH customer experience, så var dessa ord musik i mina öron. Att våga hålla emot i den digitala eufori som pågår är extremt sunt.

Jag satt själv med ett fåraktigt leende när han frågade om uppkopplade skedar verkligen skapade värde för människor. Jag och många med mig, faller för att allt är coolt att koppla upp, bara för att det går…..

Innovation VS produktutveckling
Men digital innovation eller digital affärsutveckling är något annat än produktutveckling. Vad Gillette håller på med är inte affärsutveckling eller innovation, det är produktutveckling. Ett blad till… Ett rörligt huvud på rakhyveln… Det är bra, kul, intelligent, men inte affärsutveckling. Likaså att bara använda sin smartphone för att styra en sak är i min värld produktutveckling, inte affärsutveckling.

Disruptive innovation är en förändring i affärsmodellen som utmanar konkurrenter. Ett exempel är när Google ger bort Android emedan Apple och Microsoft tar betalt för sina operativsystem.

kamera

Teknisk innovation innebär en fundamental förändring i tekniken. Digital fotografi är det kanske bästa sättet att beskriva det på. Man tjänar pengar på kameror snarare än film, papperskopior, framkallning etc.

Som företag bör man fundera på vilken innovations-/affärsutvecklingsstrategi man skall ha. Alla måste inte gå den svåra vägen via komplex innovation. Ren produktutveckling kan vara väldigt lönsam. Intel har haft samma strategi sedan 80-talet. Deras ”enda innovation” har varit att öka CPU kraften år efter år. En ganska lönsam strategi.

Tänk efter
Just nu vill alla vara innovativa med disruptive innovation eller komplexa tekniska lösningar i en tro på revolution. Det är absolut inget fel i det, men passar det i företagets strategi? Är det ens möjligt att genomföra? Är det inte det så finns det andra innovationsstrategier för att följa med i den digitala revolutionen.

Det räcker inte heller att bara skapa något riktigt innovativt och sedan luta sig tillbaka. Microsoft Windows var synnerligen innovativt, men därefter har det ”bara” varit produktutveckling. Likaså med Apple som vi har som allas vår ledstjärna.

 Cred till Gary Pisano för inspiration till detta inlägg

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *