Digitalisering av försäkringsbolagen

I våras kom jag ut till vårt landställe och möttes av ett träd som hade fallit på vårt uthus. Jag går in på Länsförsäkringars hemsida och gör en skadeanmälan. Några dagar senare ringer en kvinna och säger att ”du har inte separatförsäkrat uthuset så det omfattas inte av försäkringen”.

trad

Men jag orkar inte ens kommentera den kundupplevelsen…… Istället tänkte jag beskriva hur det skulle kunna ha varit!

Digitalt scenario
En blåsig dag faller trädet på mitt uthus. Sensorer i fönster och takpannor känner av att något har hänt. Huset vet dessutom att jag inte är där.

Vattentillförseln stryps för att undvika vattenskador. Electriciteten stryps till uthuset för att undvika brand eller annan fara. Termostaterna i uthuset känner av att något är öppet så den anpassar temperaturen så inget skall frysa sönder.

Huset börjar samla information från övervakningskameror, skapar en incidentrapport och skickar den till min smartphone.

Huset skickar en alert till de närmaste grannarna för att dom skall kunna gå dit och titta till.

Huset skickar incidentrapporten till mitt försäkringsbolag, men går samtidigt ut till olika hantverkare som kan offerera pris för att laga.

Allt levererat som en tjänst av försäkringsbolaget!

Concept of break career of a businessman

Försäkringsbolaget
Försäkringsbolaget har redan drönare ute på grund av stormen, så dom skickar en drönare till mitt uthus för att ta bilder.

Offerter börjar komma från trädfällare och snickare och försäkringsbolaget hittar en lokal snickare som är tillgänglig.

Försäkringsbolaget skickar en digital nyckel till snickaren som också får ritningar och annan information.

När jag väl kommer dit är trädet borta och huset iordningställt.

Slutsats
Jag har skrivit om det tidigare, men om jag frågar vad du har för telefon, så är det självklart för många. Apple har slagit sönder en hel marknad för Nokia, Ericsson och Blackberry. Inom en snar framtid kommer det att finnas försäkringsbolagens Apple och Länsförsäkringar och andra kommer att vara försäkringsbranschens Nokia!

Men det kommer inte att vara någon av försäkringsjättarna som tar den positionen. Dom är allt för reaktionära, trögrörliga och självgoda. Denna utmanare kommer att komma från ett helt nytt håll.

Försäkringsbranschen är ”up for grabs” precis som taxibranschen eller musikbranschen.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *