Digital affärsutveckling

I en tid då något är så hypat som digitalisering så uppstår en stor mängd digitala charlataner. Ordet charlatan kommer av Italienskans ciarlare, “prata, sladdra”. Och det är precis vad många gör när dom pratar Internet of things, Tesla eller Uber.

Möjligen så sätter jag mig på väldigt höga hästar, men jag tycker att alla dom som har förstått digitalisering har också förstått den digitala affärsdynamiken. Inte bara genom att konstatera det som redan är gjort.

Tiden är så kort så man måste agera nu. Fastnar man med dom som bara pratar om existerande digitala affärsmodellr så tappar man tid! Var kritisk mot häxdoktorerna på ditt jobb. Det finns varken genvägar eller häxkonster som löser ditt behov.

voodo

Personligen har jag ETT enda mantra när jag går in i ett digitalt affärsutvecklingsprojekt. Nämligen, hur knyter vi ihop människor, saker och platser i en ny affärsmodell. Skit i sensorer, analytics, databaser, appar och allsköns djävulstyg som häxdoktorerna talar om! Det är totalt, helt ointressant för den digitala affärsutvecklingen.

Vi kan också se hur affärsmodellerna blandar sig med varandra. Exempel på det är det som tidigare hett ”Park at my house” som numera heter ”Just park”. Kommersiella parkeringshus är helt plötsligt en del av urvalsresultatet. Självklart med dynamisk prissättning.

När ett parkeringshus ser att du läser om ett annat parkeringshus så kanske det skickar ett rabatterbjudande. Vi har alltså fått parkeringshus som förhandlar med varandra och dig. Eller så har erbjuder dom en digital kupong för en gratis kaffe på caféet som dom har avtal med.

Jag tror att affärsmodeller kommer att blandas med varandra i allt högre grad. Ha det i bakhuvudet!

Nästan alltid så glömmer vi platser som digital entitet. Gör inte det. Det är en vital del av all digital affärsutveckling. Kolla vad Wikitude i videon gör.

  •  Oavsett vilket företag du är på, så kan du exempelvis ställa dig följande frågor
  • Hur ser ekosystemet ut kring mina kunder? Inte bara dom köpande utan alla som påverkas av den lösning du säljer.
  • Hur är geografisk plats kopplat till mina produkter eller tjänster? Vad händer om denna geografiska plats kommunicerar?
  • Om mina produkter kunde kommunicera, skulle jag då skapa andra värden för kunden eller andra i ekosystemet?

Så där kan man hålla på i evigheter. Och det är svinnyttigt! Men för guds skull, fastna inte i en uppkopplad produkt eller app. Det är såååååå ointressant!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

One thought on “Digital affärsutveckling

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *