Vem äger det digitala initiativet & helg

Det råder en kollektiv digitaliseringsångest i Sverige. På 90-talet var CRM och kundupplevelse sällan prioriterat inom styrelser och top-management. Man fick slåss i motvind i nära 10 år innan det fullt ut kom upp på agendan.

Med digitalisering är det helt annorlunda. Även i styrelser och företagsledning inser man vikten av digital transformation, men ingen vet riktigt hur. Detta skapar oro och rädsla i väldigt många organisationer. Chefer sitter klämda mellan ägarkrav och personalens krav på ökad digitalisering.

feardigiNär den sociala revolutionen tog fart var det ungefär på samma sätt. Det trodde många att man löste genom att låta Britta i receptionens dotter sätta upp en corporate Facebook. Självklart blev det pannkaka, för den sociala frågan var större än så.

I ångesten över digitaliseringskravet kastar chefer frågan på än den ena och än den andra. Förvirringen försenar därmed den nödvändiga förflyttningen.

Som alltid när saker sker i panik, så blir resultatet sällan bra. Så några tankar från mig.

  • Första frågan man behöver ställa sig är; ”Varför skall vi göra en digital transformation?
  • Svaret på den frågan är; ”För att vår omvärld har förändrats!
  • Följdfrågan då är; ”Förstår vi på vilket sätt den förändras?

Jag tror nämligen att många företag inte riktigt förstått hela bilden av den förändring som skett. Man kan inte heller se förändringen i relation till sin egen verksamhet. Den här frågan är vital för all digital transformaiton. Har man inte svaret kommer det att sluta med den digitala motsvarigheten till Brittas dotters Facebook-initiativ.

Jag genomför ibland en ”Digital Discovery Workshop” som syftar till att förstå företagets roll i den digitala världen och för att identifiera gömda digitala tillgångar. Kan vara ett alternativ för den som vill.

Men grundfrågan var vem som äger initiativet. Det kan inte bara kastas på befintlig IT eller en reaktionär marknadsavdelning. Det är extremt sällan en befintlig funktion som kan leda initiativet. Det går inte, tro mig! Anställ någon, hyr in någon, låna in någon, men ta varken Britta eller hennes dotter!

1234

Helg
Nu är det snart helg och jag har den sällsynta glädjen av att få gå på kalas till C & T igen. Normalt sett blir jag bjuden på kalas EN gång och sedan aldrig mer. För att upprätthålla min image avser jag därför att förvandla denna asketiska tillställning till ett dekadent inferno.

En lika dekadent spellista att avnjuta helgen med!

Trevlig helg

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *