Var snabb!

Under alla år jag rest med min fru och mina två döttrar har jag ägnat många timmar passivt stående med livlös blick i kläd- och skobutiker. Vet inte om det är en genusfråga eller kanske en generationsfråga, men vi har helt olika angreppssätt. Dom handlar möjlighetsorienterat emedan jag handlar behovsorienterat.

Shopping på eftermiddagar är däremot bättre, för då brukar jag kunna hitta något trevligt utskänkningsställe att fördriva tiden på.

Men ett ställe jag suttit och väntat många gånger är på den spanska klädkedjan Zara. Billiga kläder med relativt högmodegrad gör det till nirvana för kvinnor i alla åldrar.

prova

Snabbheten
Livslängden för trender verkar bli allt kortare. Som modeföretag måste man vara extremt snabb om man vill skapa stora volymer för kortvariga trender. Zara har, så vitt jag förstår, en ledtid på två veckor! Från ritbord till hylla i butik på två veckor och däri ligger stora delar av deras framgång.

Tänk vad det innebär i kravet på processer, IT, beslutsfattande, kommunikation etc.

Fundera nu på hur processen ser ut på ditt företag. Från idé till färdig produkt/tjänst. Den är sannolikt trög, med många tekniska och organisatoriska hinder. Jobba för att bryta dessa hinder!

Det är inte längre bara i modebranschen det går fort. Att vara trögrörlig är idag det största hotet för varje verksamhet. Oavsett bransch.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *