Digitaliseringens hemliga recept & helg

Efter att ha varit en del av några digitala transformationer, så tänkte berätta om det hemliga receptet för digitalisering. Receptet för att gå från att vara ett analogt företag till att bli ett digitalt.

Det stora problemet är att det inte finns något recept! Det finns ingen genväg. Det finns ingen ”secret sauce”. Det finns ett antal bra ingredienser, men inget färdigt recept!

Det svåra är nämligen inte att säga att man skall bli som Apple, Tesla eller Google. Det är inte heller svårt att säga att man skall sätta upp ett Hadoop kluster eller öppna API’er. Inte att säga att man skall vara innovativ, skapa en datadriven kultur och sedan tro att festen kan börja.

fest

Det som är svårt är att skapa förändring i en organisation vars personal inte tagit nya intryck sedan dom gick på högskola och universitet. Det är svårt att hantera en organisation som aldrig tar personliga risker och enbart jobbar för att behålla jobbet. Det är svårt är att samarbeta med en organisation som är protektionistisk när det gäller information, budgets och kompetens, enbart för att skapa personliga fördelar.

Läs noga nu. Hämta en kaffe, lägg in en snus, rätta till bh-bandet, rätta till läsglasögonen. Digitaliseringen görs inte för att affärsutveckla, tjäna mer pengar, minska kostnader eller för att alla andra gör det. Vi gör det för att världen omkring oss har förändrats! Resultatet kan visserligen bli att vi tjänar mer pengar, minskar kostnader. Men framförallt gör vi det för att alla är tvingade att anpassa sig till en ny verklighet.

Läste (kommer som vanligt inte ihåg källan) att 40% av alla företag kommer att utmanas från någon UTANFÖR deras bransch de närmsta åren.

ALLA personer på alla företag är skolade i en annan dynamik, andra regler, andra förutsättningar än dom vi har framför oss. Nästan alla dessa personer kommer att försöka pressa in denna nya verklighet i kunskap och modeller som dom känner till och känner sig trygga i. Det gör för ont att tänka nytt!

cx22

Vi har att göra med människor som saknar tradition av att se värdet av något så immateriellt som information. Det finns alltså ingen tradition av att affärsutveckla med information som råvara.

Slutsats
Det som kommer nu är kanske ingen rolig läsning eller så skvallrar det om min inkompetens. Välj själv.

Det går inte att göra en total förflyttning av ett stort analogt företag! Det går inte i den hastighet som behövs!

Gubben är fan bitter och inkompetent på riktigt” tänker du. Det ligger säkert ett korn av sanning i det, men jag vet för jag har varit en del av projekt och företag som försökt.

Skillnaderna mellan ett analogt företag och ett digitalt är så stora att man måste skapa parallella organisationer för att lyckas. För mycket skiljer.

Så planerar du en gigantisk digital transformation genom att tro att du kan förflytta 100% av den befintliga organisationen på kort tid, så vet du nu vem du INTE skall ringa. Ring den här firman eller den här, dom kommer säga att dom kan det.

Helg
Nu är det snart helg och jag har det stora nöjet att få besök av den undersköna Katri och hennes fantastiskt livsbejakande man. Dessa skall jag bjuda litervis med Vesper ackompanjerat till denna låtlista! Och på söndag kommer jag ligga och gråta i fosterställning och ropa till min fru att “nu skall jag börja ett nytt liv“.

Trevlig helg!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *