Historien om dig

Alla människor har en historia. Dels har vi en grundhistoria om oss själva som formar hur vi resonerar, tänker och de värderingar vi har. En av de saker som intresserar mig mest hos människor är hur förljugen den historien många gånger är. Hur välpolerad den är på ytan, men så smutsig och unken på insidan.

kellogs3

Två av dom som visualiserar detta fenomen bäst är Todd Solondz och Ulrich Seidl. Den senare släpper just nu en ny film som heter ”Källaren” som jag längtar efter att se. Hans tidigare film ”Paradise Liebe” var ett mästerverk.

Min personliga analys är att, ju mer polerat yttre, desto ”smutsigare” inre. Det är fascinerande att se människor på arbetsplatser moralisera om än det ena och än den andra, för att sedan gå hem med sina sanna tankar.

Försäljning
Som företag måste vi tänka på att den polerade och kanske önskade historien om oss själva, styr våra köpbeslut. Vi tycker om Apple, för det representerar historien om oss själva som progressiva, designkunniga och kvalitetsmedvetna.

Nästan alla företag ägnar sig också åt story-telling. Man vill berätta en spännande, autentisk historia om företaget och på det viset förmedla vad man står för.

Vad vi måste förstå är att företagets historia måste stämma med konsumentens polerade historia för att det skall kunna skapa ett kommersiellt värde. Allt för många företag tror på fullt allvar att dom kan pådyvla sin historia på konsumentens historia. Glöm det! Det är inte bara ett fåfängt försök, utan även arrogant att försöka förändra människors självbild.

Samtidigt blir det tydligt att de företag som saknar historia, aldrig kommer att knyta emotionella band till sina konsumenter.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *