Till er som varit dumma mot mig

I nästan 20 år har jag varit konsult, inte minst på många IT-avdelningar. Under denna tid har jag emellanåt möts av misstänksamhet, ifrågasättande och emellanåt ogillande. Framförallt från dom som är utpräglade IT-människor. (gäller inte er Magnus & Pierre….)

Det finns säkert flera orsaker, men jag tänker annorlunda, jobbar annorlunda, klär mig annorlunda och beter mig ofta annorlunda än den traditionella systemvetaren. Jag är en utpräglad höger hjärnhalva och redan där har man diskvalificerat sig.

bull

Det är lite som att komma in på en avdelning som bara består av Mr Spock’s. Analytiska, rationella och riskeliminerande. Själv är jag mer Kapten Kirk som är emotionell, kreativ och risktagande.

Mina egenskaper anses ha ett begränsat värde i den binära världen av ettor och nollor. Dessutom slarvar jag mer, är mindre konsekvent och mindre uthållig.

Till alla mina belackare
Hur motbjudande det än må låta för er, så skulle dock ett kärleksbarn mellan oss personifiera framtidens IT-person. Det är nämligen så att, alla ni som placerat knivar i min rygg, representerar en tid då människor var TVINGADE att använda det ni skapade. Fula SAP-guin, fula datorer, svag intuitivitet, omständliga processer etc.

2015 lever vi i en värld där företag och människor själva VÄLJER fysiskt vackra, enkla och intuitiva tekniska objekt. Dom väljer kreativ social teknik som skapar emotionella ögonblick ur Big data information. Dom väljer virtuellt vackra gränssnitt. Epitet som sällan tillskrivs den analytiska ingenjören……

ux

Ni är så jävla mycket i otakt med tiden att ni nu framstår som ett gäng begravningsentreprenörer som skall planera bröllop åt människor.

Men jag har respekt för er profession, era egenskaper och er roll. Allt det är fortfarande nödvändigt. Det viktiga är att ni har lika mycket respekt för mig och alla andra som angriper ICT-frågan från ett annat håll. För utan det kommer ni bara skapa världens bästa produkter som ingen köper eller använder.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *