Hur tänker du?

 

Amygdala är den del av hjärnan som inte syftar till någon djupare analys. Benämns ibland som reptilhjärnan som är den som skall hålla oss vid liv. Den reagerar på stress huruvida vi skall fly eller slåss. Den är alltså gjord för blixtsnabb exekvering, utan större analys. Den är också en del av ett enkelt belöningssystem.

I helgen har jag gått och tänkt på att människor allt mer verkar leva sina liv i sin Amygdala.

Socialt
I lördags hade jag det tvivelaktiga nöjet att tillbringa dagen med fru och dotter som shoppade. Belöningen var dock en lunch från vilken min fru fick köra hem. Men det gav mig också tid att som vanligt betrakta människor.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det ser ut som en savann av rädda impalor som hela tiden är på helspänn. Deras Amygdala säger åt dom att hela tiden kolla telefonen för att eliminera risk eller kanske få en belöning.

Valet att kolla telefonen är inte ens medvetet utan vår tids ”överlevnadsaktivitet”.

Det relativt unga paret som satt bredvid mig på restaurangen reagerade instinktivt på varje ljud eller blinkning från telefonerna som om det vore ljudet från ett lejon.

Intellektuellt
Vi har gått från att läsa långa sammanhängande texter till att konsumera textfragment, till att bara gilla eller ogilla på en bild. Sättet vi konsumerar information blir lösryckta delar som är så korta att dom flyktigt rör vår Amygdala, snarare än landar i en analys.

useitfinal

Jag vet inte riktigt vad den här mentaliteten gör för beslutsfattande i företag, men jag kan ju gissa…. I en informationsdemokratiserad värld fladdrar företagets samlade åsikter runt i ett virrvarr som gör att man tar miljoner rädda småsteg åt alla håll, istället för ett eftertänksamt kliv.

Slutsats
Visst går det att avfärda mina tankar som otidsenliga och att jag är en gnällig gubbe som inte är i takt med tiden. Något som delvis är sant, för jag lever inte mitt liv via sociala plattformar. Det jag fiskar efter är vilka konsekvenser vårt nya sätt att konsumera information och relation får. Om våra strategiska beslut baseras på informationsfragment som saknar eftertanke så tror jag att det finns en risk att vi egentligen inte når dit vi vill.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *