Digital trendspaning

Att det händer mycket I den digitala världen har nog inte undgått någon. Och vi gör samma fel nu som tidigare. När Internet kom så trodde många att dom skulle kunna kontrollera trafiken till hemsidan som man var så stolt över. Sedan kom sociala medier och då trodde samma fåfängda människor att man kunde kontrollera vad som sas om företaget och varumärket.

Nu exploderar digitala platser och digitala saker. Att tro att man skall kunna välja åt kunden, styra kunden är så jävla befängt att det saknar motstycke.

brain1

Dom som tror det kommer att förbruka MASSOR av pengar till liten, eller ingen effekt. Det går istället att vara smart här. Att förstå att kunder 2015 inte är intresserade av bundlade lösningar. Vi lyssnar på låtar istället för en bundlad CD-skiva idag.

Samma sak är det med den digitala infrastrukturen.

Här följer två råd.

1 Saker sker i bakgrunden!
Vi är precis i början av den här revolutionen, men det kommer INTE handla om hur vi skall styra en lampa, titta på en förbrukningsgraf etc. Saker kommer att ske i bakgrunden. Läs gärna det osedvanligt intelligenta inlägget om Aniticipatory computing. Google/Nest köp av Revolv är en förlängning av detta. Tänk några varv extra när du produktutvecklar. Du kommer kunna spara pengar om du gör det!

2 Socialt/människor
I varje digital affärsutveckling MÅSTE man ha med den sociala aspekten. Missar man det så kommer man bara att skapa en ingenjörsprodukt som aldrig kommer att nå en marknad.

Redan i produktutvecklingen måste marknadsetableringen och kommunikationen vara med. Trust me on that! Kolla in Life360!

Ännu mer digitala lösningar på Digitalinnovation.se

 

 

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *