Försäljning, begrepp och fredag

Tänkte följa upp mitt inlägg om att “Tänka digitalt”, med detta som handlar om att sälja digitalt. Men jag skulle nästan säga att det är ”mandatory” att läsa det förra inlägget innan det här.

Det som händer när det gäller digitalisering i relation till försäljning är att den är datadriven.

Låt mig ta ett exempel. Om du som läser det här exempelvis har föräldrar födda i Libanon, är tjej och 25 år och vi kommer in i en butik samtidigt. Den som jobbar i butiken ser en ung, kanske trendig “invandrartjej”. Säljaren ser också en medelålders nordeuropeisk man som passerat ett trendmässigt bäst före datum.

Säljaren tolkar ytliga, yttre attribut som skickar signaler till dennes hjärna som fattar beslut på hans eller hennes personliga bakgrund och erfarenhet. Säljaren vet ofta inte vilka vi är, våra preferenser, våra värderingar etc. Det enda säljaren vill är att vi skall köpa varor till vi spyr. Kunddialogen blir reaktiv och väldigt generell.

konsument

Om samma tjej och jag besöker en modern digital och datadriven kanal så blir upplevelsen sannolikt bättre för oss båda. Den bygger inte interaktionen på förutfattade meningar. Den kan bygga på sociala interaktioner, nätverk, digital footprint etc.

MEN den datadrivna mentaliteten måste flytta till alla kanaler. Det är därför jag vänder mig en aning mot ”e-handelsansvarig” etc.

Digitaliseringen har gjort att all försäljning måste vara datadriven oavsett kanal. Även din!

Begrepp
Idag har jag suttit och jobbat med att definiera begrepp inom CX/CRM. Jag har fått uppgiften av ett framsynt bolag som vill att alla i organisationen skall ha samma bild av olika begrepp. Vad är en kund, vad är ett prospect, vad är en kanal, vad är ett lead, vad är en opportunity.

Det här är ett arbete alla bolag borde göra, för det besparar mången missuppfattning och diskussion.

Fredag
Ännu en vecka investerat i spännande jobb och hårda kvällar ”på stan”. Därför vankas försoningsmiddag på Milles med min fru ikväll. Men först en aw med broder Michael!

IMG_1526

Promotar också systerbloggen Digital innovation!

En spellista som får dig att dansa som Travolta!

Trevlig helg

 

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *