Affärsdrivande Big data

Dom flesta av oss är idag medvetna om att vi måste kommersialisera våra informationstillgångar. Vi måste öppna datakranarna och kommer det ingen data, så måste vi se till att våra produkter, tjänster och kunder börjar producera data. Vi måste också hämta data från externa källor. Just nu fiskar ni efter lite data, men det kommer att växa.

Och oavsett vad din IT-avdelning säger, så är dom inte redo för det datamonster som väntar. You will need a bigger boat!

Vad gör man med informationen?
Just nu är vi i ett läge där merparten börjat samla lite information. Vi är stolta över vår Hadoop och all information vi har. Men istället för att stå och jucka mot servern, så måste vi börja tänka affärsmässigt på informationen.

2006 började Facebook med sin ”News feed”. Användarna protesterade, men det var denna som fullkomligt slaktade MySpace etc. Man jobbade smart med den information man hade och skissade på intelligenta algoritmer. EgderRank är en sådan algoritm. En algoritm som visat sig vara en av världens mest beroendeframkallande droger!

Netflix har framgångsrikt samlat data och vi ser det oftast bara som ett sätt att, på ett träffsäkert sätt, rekommendera filmer. Men Netflix kunde med precision veta att serien House of Cards skulle bli en succé. Dom får en fördel i sina inköp, i sina produktioner, genom att använda sin data rätt.

House-of-Cards

Gå inte fel!
Saknar man förmågan att gå utanför sitt befintliga produkt- och tjänsteerbjudande skall man inte jobba med affärsutveckling av data. Dina produkter, funktioner och egenskaper är INTE intressanta, det är informationen som är det!

Strax efter Apple lanserade sin iPod, så lanserade Microsoft sin Zune spelare. Den var på många sätt bättre än iPod i prestanda och hade ett grymt gränssnitt. Men utan det informationsmässiga ekosystemet av spelutvecklare, distributionen av musik etc så blev Zune bara ytterligare en MP3 spelare.

När vi affärsutvecklar med data så måste vi tänka på ett nytt sätt. Gör det!

 

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *