Modernt konsultarbete

Talade om konsultarbete med en tjejkompis för en tid sedan och hon sa föraktfullt, med avseende på konsultbranschen, att ”till skillnad från dig är jag inte till salu per timma”.

Den kommentaren provocerade lite mer än vad jag först trodde, för jag har ägnat den lite tanke.

Beroende på vilket företag man arbetar för så skiljer sig synen på leveransen enormt mycket. På vissa företag fokuserar man på hur många tidsenheter man levererar och på andra hur många leveransenheter man levererar. Några mitt emellan.

prost

Tidsenheter
Personligen är jag inte speciellt förtjust i att mätas mot hur många timmar jag arbetar. Det passar helt enkelt inte min personlighet. Min största tillgång är kreativ problemlösning och den är svår att anpassa till ett linjärt, tim-baserat synsätt.

Företag som fokuserar på tidsenheter är antingen så kristallklara i sin definition av leveransen den kan göras av så många att kostnad/tid är avgörande. Alternativ är man osäker på leveransen och tidsenheter blir därmed det enda man kan hänga upp det på.

Leveransenheter
Att mätas efter leveransenheter kräver mer av både konsult och uppdragsgivare. I min passion har jag mer än en gång kastat mig över uppgiften utan att ha förankrat den förväntade leveransen. Å andra sidan så har jag vid ännu fler tillfällen varit med om att kunden inte kunnat definiera leveransen. Hade dom kunnat det hade dom kanske inte tagit in en konsult från början. Man förväntas komma med leveransen själv, vilket är extremt tilltalande, men också farligt subjektivt.

Framtiden
Allt fler företag överger tidsenheter, både för anställda och konsulter. Arbetstid och antal semesterdagar försvinner till förmån för att styra sin arbetstid som man vill, men förväntas leverera det man ska. Men som sagt, det kräver att företaget pekat ut en tydlig riktning!

Tidsenheter är ofta kvar inom repetitiva arbetsuppgifter som snart tas över av robotar eller genom globaliseringsvinster.

badart

I en värld där innovation är den främsta tillgången så förväntas både konsulter och anställda agera som konstnärer. Dom går inte att mäta i produktion/tid. Däremot så måste man vara snabb att ersätta dom som bara levererar intellektuell hötorgskonst eller kopior av andras konst. Men man måste ge frihet och förtroende till de modiga konstnärer som skapar magi. För riktig innovation går inte att köpa per timma.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *