Kundupplevelse VS tid

Genom historien har naturen styrt vår tid. Solens uppgång och nedgång formade våra vanor, samt vårt sätt att arbeta. Årstiderna lika så. När skulle man så, när skulle man skörda? När skulle man fälla ved, när skulle man torka ved? Sedan kom klockan och sedan industrialismen. Det innebar att vi bröt ned tid i allt mindre enheter. Dagsarbete, timlön etc. Nu har vi brutit ned tiden i ännu mindre enheter. Alla vi som väntar på svarstider i en dator vet vad jag talar om.

Men det som slår mig är vår oförmåga att hantera dessa mindre tidsenheter. Mitt tåg skulle gå klockan 06.29. Det är en ganska exakt enhet. Nämligen minutenhet. Nu var tåget försenat och hela tiden kom nya tidsangivelser. Tidsangivelser som i vissa fall passerats när dom ropades ut.

thumbnail-watch-620x

Detta skvallrar om att många av våra system inte är anpassade för att hantera dessa små tidsenheter, även om det torde vara relativt enkelt. Inte heller processerna till den slutgiltiga informationsmottagaren är anpassade. Genom att göra det jag alltid ältar om, koppla upp sak/plats/människa, så skulle man kunna skapa en bättre upplevelse.

Tåget är uppkopplat, det vet vad det befinner sig och algoritmer kan hela tiden avgöra förväntad ankomsttid. Genom att visualisera det för resenären vi olika kanaler/devices så skulle det underlätta för alla. Och just den här dynamiken borde de flesta företag fundera på. Fundera på när det gäller logistik, kundinformaiton, köhantering etc.

Men den kanske viktigaste frågan är om vi verkligen skall leva våra liv i så här små tidsenheter.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *