Elefanter och fredag

De senaste tre dagarna har jag modellerat tekniskt stöd för en säljprocess. Som ett litet barn kommer jag springande och berättar att ”nu har jag lösningen”. Då sker det alltid, att någon av alla dessa överintelligenta, logiska hjärnor jag har i min närhet trasar sönder mina kreativa tankar. “Tänkte inte på det…..” och jag får börja om från början.

Men det gör inget för en av mina drivkrafter är mitt ständiga korståg mot dåliga marknadsavdelningar. Egentligen är det ganska enkelt. Det uppstår ett behov hos ett företag eller en människa. Om vi dels kan identifiera detta företag eller denna människa, samt att vi kan erbjuda något som kan tillfredsställa behovet så bildar denna kombination ett lead. Ett lead blir en opportunity hos en säljare.

cx15

Tricket är alltså att identifiera dessa business moments när behovet uppstår, alternativt trigga så att behovet uppstår.

Därför är det marknadsföring och marknadsorganisationers förbannade plikt att generera leads. Så om gubben Gilbert diaboliska plan går igenom ”taggar” man källan till ALLA leads.

Det i sin tur gör att alla marknadsföringsinvesteringar alltid kan mätas mot hur många leads de skapar. Ha!!! Sötebrödsdagarna är då över för marknadsfunktionens/reklambyråns säljfrånvarande investeringar. Marknadskommunikatörer i otakt med tiden kan raska på till elefantkyrkogården.

Fredag
Det har också varit en vecka full av party…. Mina “kamrater” har dåligt inflytande på min annars så asketiska livsföring.

Systerbloggen Digital innovation är uppdaterad av Mikael och Patric med ny roliga prylar. Check it out!

Trevlig helg och en spellista med idel vackra kvinnoröster!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *