Bränna någon levande i en bur

Jag måste säga att jag är ganska tagen av IS ”marknadskommunikation”. Det är en oerhört effektiv mondo-kommunikation som syftar att skrämma och kanske förbrödra.

jordan-pilot-cage

Effektiv kommunikation talar till människors känslor. Något IS ”marknadsavdelning” gör med enorm precision. Informationen om människor som bränns levande, får halsarna avskurna eller begravs levande etsar sig fast och tar stor plats i våra hjärnor. Bara rubriken gör att vi formar fruktansvärda bilder i våra hjärnor. Bilder som sedan omedvetet ligger till grund på hur vi ser på religioner och människor.

Men vi måste hela tiden påminna oss om att världen till 99,9% inte ser ut så! Bra marknadskommunikation kan också tala till medkänsla eller glädje.

Ta en titt på den asiatiska reklamfilmen och låt den adressera något annat än den vidriga människosyn som IS representerar.

 

Videos med vardagshjältar tenderar att bli lite “cheesy”, men dom får stå som antites till det vidriga som tar så mycket plats i våra hjärnor. Den absoluta merparten av människor är goda och räddar snarare liv än släcker det. Oavsett bakgrund, nationalitet eller religiös övertygelse. Låt oss påminna oss själva om det. Ofta!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *