Fredag, varför och digital produktutveckling

Vad, hur, varför
När det gäller digitalisering ligger 90% på ”vad”. Vi läser och pratar om vad som kan göras, vad andra gör, vad som finns, vad som är coolt etc. Väldigt få talar däremot om ”hur” det skall göras. Då blir det jobbigt och krångligt.

I veckan träffade jag en kund och vi talade ganska länge om ”varför”. Varför skall dom koppla upp sina produkter? varför skall dom göra en digital transformaiton?

Så varför är det så viktigt att tala om varför? Genom historien har en chef kunnat säga ”gör detta” och svaret har varit att den underställda gjorde det hen var ombedd att göra. När en chef idag säger ”låt oss göra detta”, vad blir svaret från uppstudsiga, bortskämda, självsäkra, högmodiga 80- och 90-taliseter? Just det, ”varför”.

dvl

Kan vi inte svara på varför vi gör en sak så kommer det inte att bli någon digital transformation. Ägna därför lite tid åt varför!

Digital produktutveckling
Alla företag som tillverkar, distribuerar eller säljer en produkt/tjänst behöver fundera på den digitala aspekten av denna utveckling.

Konsekvenserna av det är att IT-avdelningen bör ta över eller åtminstone blir en stor del av produkt- och tjänsteutveckling. Som CIO får man helt nya ansvarsområden, krav och förfrågningar. Om man då agerar som många CIO’s som mest gullar med legacy-system, klappar på sina servers och masturberar till de processflöden man jobbade så hårt med 2001. Då kommer man skapa ett minst sagt begränsat värde för den digitala produktutvecklingen och affärsinnovaitonen.

cio2

Det i sin tur gör att produkt- och affärsutveckling kommer skapa en parallell IT grupp. Något som kan vara OK om man gör det kontrollerat. Men görs det okontrollerat kommer IT avdelningen att sitta med en fullständigt vidrig soppa efter en tid.

Jag tror att VARJE CIO, snabbt som f.., måste ta reda på vilka krav, tankar och behov som finns inom R&D, produkt- och affärsutveckling för att bistå med ett tekniskt ramverk. Gör man inte det är det bara och ta fram skeden och konsumera soppan som kokar.

Fredag
Det här har varit en fantastisk vecka. Jag har börjat ett nytt projekt som tar mig tillbaka till customer experience och kunddata. Skall bli svinkul! Vi lägger så mycket tid på våra jobb så vi måste undvika att göra saker som vi hatar. Alla ni som jobbar med något ni inte trivs med, säg upp er på måndag!

I helgen åker jag ut på landet och tar hand om konsekvenserna från stormen Egon. Motorsågen skall gå varm, starkölen skall flöda, vintriga köttgrytor skall koka!

En spellista som håller dig varm och torr!

Trevlig helg

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *