Fredag och förändring

I ett tidigare inlägg skrev jag om Chief Digital Officer. Att nackdelen med att vara ung CDO är att man inte vet vad man skall transformera från.

Därför kommer här en liten historielektion för unga CDO’s.

När jag var ung…
När jag var ung och skulle köpa något så gick man till en affär för att söka information. En säljare berättade sedan om produktens alla fördelar. Var det en dyr produkt så gick man till flera affärer och lyssnade till fler säljare som berättade om produktens alla fördelar.

hmuff

Därefter gick man hem med en kasse full med broschyrer med fina fyrfärgstryck och texter som beskrev produktens alla fördelar. Hade man lite tur kanske någon i den lilla bekantskapskretsen köpt samma produkt tidigare och kunde därmed berätta lite mer objektivt. Därefter gjorde man sin transaktion, insåg produktens alla nackdelar och hörde aldrig mer ifrån säljaren.

Jag skulle kunna fortsätta i timmar och förklara hur man som kund kunde ”luras in” i en säljprocess som enbart syftade till att en transaktion skulle göras. Hur säljarens informationsövertag gjorde att man inte sällan blev besviken och lärde sig leva med skammen av ett felköp.

Analys
Världen är som vi alla vet, TOTALT förändrad. Informationsövertaget är borta, kommunikation från leverantören är ointressant, etc etc.

tag

Eftersom nästan 100% av beslutsfattarna på företag är födda i en värld som beskrivs ovan, så drivs, hanteras företagen ur ett analogt perspektiv. De drivs ur en säljprocess istället för kundens köpprocess i ett hopplöst försök till att locka eller lura kunder till en transaktion.

Lösning
Smarta företag anpassar sig till denna nya värld. Anpassar sig på riktigt! Anpassar sig genom att ta utgångspunkt i kundens köpprocess istället för sin egen säljprocess. I sättet kunden tar del av information snarare än påhittad reklambyrå copy. Istället för att sälja så utbildar man kunder, ger råd. Man tar vara på business moments. Man förstår att relationen inte upphör för att transaktionen är gjord.

Digitalisering är inte bara appar, web och Internet of things. Det är också ett förändrat mindset och ny operations.

Fredag
En intensiv vecka till ända. Jobbar just nu med ett GIGIANTISKT bolags CRM initiativ. Försöker just nu ta ett grepp om något som är större än jag kan omfamna. Men kul!

Under helgen skall jag kurera begynnande halsont, med obscena mängder whiskey, samt fira min älskade dotters födelsedag.

En spellista som tar dig till himmelen!

Trevlig helg

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *