Filosofisk digitalisering

För någon dag sedan la jag mig i sängen för att sova, trots att jag inte var trött. Ville inte sätta på tv’n av risk för att störa fruns skönhetssömn, som hon så väl behöver…….

Sträckte mig efter paddan och bestämde mig för att köpa min första e-bok från Amazon. Det tog mig ca. 30 sekunder att köpa boken, ha den i läsplattan. Sedan la jag ned den på golvet och låg i mörkret i säkert en timma och tänkte på det jag gjort. Tänkte på vad digitaliseringen innebär på riktigt.

engy

Business moments
Vi fostrar en hel värld med att vi kan få det vi vill, när vi vill, hur enkelt vi vill och hur snabbt vi vill. Den som kan fånga dessa ”business moments” är dom som får affärerna. Det här kommer också skapa en beteende förändring där vi förväntar oss detta från allt. Även fysiska produkter.

När vi betraktar den digitala revolutionen så tror jag att vi INTE får stirra för mycket på tekniken, vi måste se beteendeförändringen det skapar. Min dotter, och säkert många andras barn, sover med sin smartphone i sängen. Det är ett förändrat beteende!

De närmsta åren kommer vi, som jag skrev nyss, att få ett tillskott av 3-4 miljarder människor som går direkt in i detta beteende.

Dematerialisering
Köpet av min bok på natten gav mig också tanken på hur den traditionella värdekedjan förändrats. Ett axplock av de stolta yrken bara försvann är lastbilschaufförer, affärsbiträden, fastighetsägare, bensinmackar, tryckare, skogsarbetare, etc, etc, etc.

Jag tror att resultatet av den digitala revolutionen, dvs disruption av yrken, kommer att bli de närmsta 10 årens största utmaning för världen. ”Det kommer att uppstå nya” säger många, men det är skitsnack i ett bredare perspektiv. Dom som inte följer med i den digitala förflyttningen är allt för många!

phone

Slutsats
Hörde på nyheterna att man insett att digital-utbildning börjar ta elever från högskolor och universitet. God morgon! Mitt ständiga ältande om förändrad syn på utbildning är en del av ett förändrat beteende. Att flasha med 30 år gamla akademiska titlar i en värld av machine learning och Watson’s är patetiskt.

Som företag måste vi sluta försöka bil Apple’s och Amazon’s. Det räcker att göra en bra digital förflyttning inom den industri man verkar så har man kommit väldigt långt.

Vi måste SLUTA stirra på att bli det nya iTunes och istället tänka själva utifrån vilket behov våra produkter eller tjänster tillfredsställer och hur dessa kan möta nya digitala business moments.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *