Digital kulturförflyttning & fredag

Alla förflyttningar följer ungefär samma mönster. Man har ett nuläge, man genomför en förflyttning och har ett framtida läge.

Några förflyttningar är däremot mer komplexa än andra. När en fabrik drevs av en stor ångpanna under decennier så var det nog ganska svårt att skapa sig en bild av hur den skulle drivas av elektricitet när den kom.

Därför var det inte de stora ångpanne-företagen som blev de duktigaste på eldrivet dito.

Människor
Nu står många företag inför utmaningen att gå från ett analogt ekosystem till ett digitalt. Eller framför allt människorna som jobbar på företaget står inför den utmaningen. Ett företag representerar sina X anställda och det är de X anställda som måste göra förflyttningen.

19

Ett X som representerar olika viljor och tankar om vad som är viktigt. Olika värderingar och erfarenheter om livet.

Någon som proklamerat just detta länge är Tim Creasey på Prosci, så några av tankarna är lånade av honom.

Varför?
Den första frågan man måste ställa sig är ”varför” vill vi göra en förflyttning? För att våra produkter skall bli uppkopplade? För att vi vill digitalisera kundrelationen? Nej! Det svarar på varför vi vill göra ett projekt, men inte varför vi gör en digital förflyttning. Har du inte svaret på det så börja inte resan!

resa4

För om du inte kan berätta för människor varför dom skall göra en resa, så kommer dom inte följa med!

Vilka?
Den andra frågan är vilka som måste förändra sitt sätt att arbeta. Om företagets nuläge är analogt och det framtida läget är digitalt, så kommer alla människor i företaget fundera på hur deras framtida läge ser ut. Vet dom inte det kommer framtidsbilden för dom att vara väldigt suddig och dom kommer inte kunna göra transformationen.

travel5

Alla vill veta vad förflyttningen innebär för dom. Vet dom inte det så kommer dom inte vara med på resan.

Målet
Enligt Tim Creaseys modell så måste människor

  1. Förstå varför
  2. Vilja vara med på resan
  3. Förstå hur man skall göra
  4. Ha kunskapen att göra det

Alla vi som är frälsta måste visa ödmjukhet och respekt för dom som inte är det. Något som kanske inte är min egen främsta disciplin….. Men en digital förflyttning skär genom ett bolags alla delar, så vill vi lyckas bör vi stanna upp och tänka på frågorna ovan!

Fredag
Nu är det fredag och jag längtar efter att börja jobba! Ligger i soffan och har börjat avgiftningen från den överdos jag fått av släkt, fru, barn, alkohol, mys och trevnad.

Julen är ofta en period av mycket film för mig. Kan rekommendera Mea culpa för den som gillar drag, Blue is the warmest colour för den som gillar sex och Boyhood för den som gillar drama.

Rekommenderar också den underbara texten i låten nedan.

Trevlig helg

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

One thought on “Digital kulturförflyttning & fredag

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *