Att vara i någons ficka…

Vissa dagar blir jag besatt av amatör-antropologi. Jag betraktar människors beteende, varande och försöker dra affärsmässiga och kommunikativa slutsatser från vad jag ser.

Idag satt jag och kollade vad som hände på en busshållsplats. Det stod ett tiotal personer och väntade på bussen där samtliga stirrade i sin smartphone!

Vi kan tycka att det inte är något nytt, men den breda allmänheten har bara haft smartphones 5-6 år. Det har revolutionerat hur vi köper, tar del av information och därmed är de flesta business moments mobila.

mobil

Det har ändrat sättet vi arbetar. Vi kommunicerar, samlar information inför säljmötet etc.

Allt det här förändrar inte bara hur vi GÖR saker utan kanske ännu mer vad vi FÖRVÄNTAR oss. Inte bara från varumärken utan även från offentlig sektor, våra arbetsplatser etc.

Läste att det snart förväntas finnas 2,5 miljarder människor som använder smartphones och närmare 1 miljard plattor.

Beteendet
Förmågan att kunna tillfredsställa ett behov när vi vill och hur enkelt vi vill, skapar ett ”Pavlovian response”. Var vi än är, vad vi än gör så tar vi upp en app och tillfredsställer behovet.

Det är därför så extremt viktigt att få förtroendet att vara representerad i någons ficka. Finns vi inte där när ett business moment uppstår så är vi inte en del av den som tillfredsställer ett behovet.

Vad gör man?
Under mina 20 år som CRM/CX konsult är det nog ingen som sagt att dom inte är kundorienterade. Men affischer på en handskakning med texten ”Kunden betalar vår lön” räcker inte 2015…..

Det mobila skiftet är bara ca. 5 år gammalt och få så stora beteende förändringar har nog gått så fort som det mobila skiftet.

Vad vi måste göra, varje dag, varje vecka, varje timma är att fundera på är hur något som frustrerar våra kunder, lösas i en mobil enhet. När det kliar så måste det vara vårt företag som skänker befrielsen av att klia tillbaka.

kli

För vi skall veta att min tidigare metafor om Pirayorna gäller. Tusentals företag, som kanske inte ens är i din bransch, funderar på hur dom kan lösa dina kunders klåda. Läs gärna mitt inlägg om hur man måste tänka som en knarkhandlare!

Men framför allt se dig omkring på stan idag. Titta på det mobila användandet. Finns du inte där i fickan så finns du inte alls. Oavsett vilken bransch du är i. Jag är ganska säker på att du som läser det här, gör det i en mobil enhet. Start working on it today!!!!!!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *